Hehei! :D Jee, alotanpa nyt tän blogin tosiaan, olin erittäin ahkera ja alotin (uudelleen) myös enkunkielisen blogini :D ...Jos edes kesällä saa kirjotettua ni oon ilonen, toivottavasti jaksan sit uuden lukukauden alkaessa jatkaa, mut vähän pelkään et ens vuodesta tulee super-vaikee, ja siks kaikki tällänen ylimääränen sälä sit vaan (taas) karsiutuu... :P


Okei, eli eka kaaaauuuuuheen pitkä teksti mun opiskelujen tän hetkisestä tilasta. Tää on niille joita kiinnostaa. Muut voi hypätä alaspäin, jos siis kiinnostaa mun pääsiäis- ja vappusuunnitelmat :P

 

Eli jos joku ihmettelee, niin juu, täällä kuudetta vuotta opiskelen; yliopiston (ja valtiovallan) toiveenahan on kouluttaa meistä kandidaatteja (ööh onks sille parempaa sanaa? kuulostaa oudolta...) kolmessa vuodessa, ja sit viel kaks vuotta siihen päälle ni meistä tulis maistereita. Noh, mulla, kuten melko lailla kaikilla mun kavereilla on menny tää viis-kuus vuotta kandiks tuloon X) Siihen nyt on vaikuttanu kaikenlaiset asiat, mut eipä kukaan (onneks) oo meitä kauheesti hätyytelly, ainaka ne vanhemmat opiskelijat jotka meitin ekoina vuosina istu Humpan kahvilassa ja laski omia "ännänsiä" vuosiaan enkunlaitoksella... Noh, mulla perjaattees vei yhen vuoden pois se oleskelu Puolassa, vaik kaiketi sielläki oisin voinu opiskella jotain järkevää ja siten saada hyväksluettua kursseja, edetä opiskeluissani . . . mut kamoon, nuoruus on vain kerran elämässä ja jos matkustellessa aikoo vaan opiskella ni sori vaan, mun mielestä AIKAS tylsääääh!!! XD :D:D:D:D (sano tyttö joka ei oikeen kapinoinu teininä ja alotti kai jonkinlaisen kapinoinnin sit kahestakympistä eteenpäin...)

 

Niin, siis EN OLE VIELÄKÄÄN KANDI; HAHAHAHHA!! Eli kuudes vuosi lopussa, kuten sanoin, mut kandistani puuttuu SIVUAINEEN AINEOPINNOT, eli sellaset 30op (eli opintopistettä: pitää selittää ku en oo ihan varma tänhetkisestä yleisöstä ja niiden yliopisto-tms-tuntemuksesta), minkä pistemääräisesti vois saada esim puolessa (akateemisessa) vuodessa, mut koska kurssit on sijottuneet tietty koko vuoden ajaks, ni mun pitäis sit ens vuonna kehitellä jostain sivuaineen aineopinnot... No mitäs vaihtoehtoja mulla ois? Mun ekassa opistossa, eli silloin 2002-03, opiskelin mediaa ja viestintää avoimessa, ja sainki tääl yliopistossa hyväksluettua niitä aika mukavasti. Lisäks ku tein pari kurssia täällä ni sain perusopinnot (25op) siitä aineesta suoritettua...Okei, se ois vaihtoehto, pitää vaan kesän aikana hakea sinne, koska media/viestinnän aineopintoihin otetaan vain haun kautta...

Toiseks oon opiskellu psykologiaa. Aattelin et ku Elisa opiskeli sitä ni ois kiva koittaa iteki. Jos sisko pystyy siihen ni miksen mäki. Noh, eniten oon aatellu sitä kirjatentteinä: eli käyny aina parilla luennolla, kyllästyny, lopettanu luennoilla käymisen, menny tentteihin lukien netis olevat luentomonisteet. Eli ei kauhee hinku hakee siitä aineopintojen sivuaineoikeutta - joo, siihenki haettava erikseen, plus kuulin et sinne on tosi vaikee päästä...SITÄ PAITSI, hakeakseen opinto-oikeutta pitää olla kaikki 25op suoritettuna - multa puuttuu siitä kaks kurssia. Että näin, ei sitä...

Kolmas mun enemmän ja vähemmän opiskeltu sivuaine on kulttuuriantropologia, mut siitä en oo oikeesti tehny kauheesti kursseja, ja perusopinnot ainaki on aika lailla kirjatenttejä - joita inhoooon!! Must ei oo vaan lukemaan kirjoja, mieluummin kärsin luennoilla ja teen omat muistiinpanot mitkä luen tenttiin, ku kynnän läpi (okei en keksiny sopivampaa ilmaisua) jonku toisen kirjottamaa pölyistä tekstiä (poikkeuksena siis ne esim psykan netistä saatavat muistiinpanot, jotka ei oo kirjamuodossa..äh, tiiätte mitä tarkotan)... Eli se ois vaihtoehto sillai, ettei tartte oikeutta aineopintojen suorittamiseen, mut missä vaiheessa ehin opiskella loput perusopinnot sekä melkein kaikki aineo:t (oon tehny ehkä kurssin tai kaks niitä, koska kulttuuriantropologiassa ei oo välii et missä järjestyksessä niitä suorittaa...).

Muita sivuaineita? Ei ny tuu mieleen..Oon tehny jotain kursseja japanin kielestä, joitain taideaineiden kursseja; ainiin, suomen kieli!

Eli suomen kielen opinnot aloin tänä syksynä (sinne oli hakukoe perusopintoihin, jotka viime syksynä mokasin, mut nyt pääsin sisään) - - mut koska vast just alotin ne, siinäkin on se ongelma et missä vaihees ehin eka perusopinnot opiskella loppuun . . . ja täs aineessa pitää opiskella aika järjestelmällisesti, esim et voi tehä lauseoppi 2:sta ennen ku oot suorittanu lauseoppi 1:n. Eiks oo kivaa? :P

 

Näin, tälläsii ongelmii mulla. Onneks on kohtalotovereita (tai ainaki yks. ;) Mut nää onkelmat synty siitä, et päätin tänä syksynä alottaa ne mun enkun aineopettajan opinnot, eli SAIN TIETÄÄ (ei meille näistä muistuteta kauheen usein...) että KOSKA opiskelen ope-opinnot, mulla PITÄÄ olla tosiaan sivuaineesta aineopinnot - muille, jotka ei tee ope-opintoja, riittää kahden sivuaineen perusopinnot.. RAAH! Eli mullahan ois ne jo melkein!! Mut ei, eipä riitä ne mulle...

 

Eli, KANDIKS en tuu valmistumaan varmasti vielä pitkään aikaan! Joo, siis seitsemän vuotta yliopistossa on se pisin aika minkä ne meille vapaaehtoisesti antaa, mutta onneks ne voi antaa lisävuoden jos kauniisti pyytää - eli sillai et sori, en voi tulla maisteriks vielä, eli teitin kannattaa antaa mulle lisävuos koska te saatte musta rahat vasta ku valmistun! hahah! . . . Jos ei ois noita sivuaineongelmia ni musta tulis kandi just nyt, koska tein vihdoin vikan enkun aineopinnon; myöskin musta tulis ilman sitä sivuaineen aineopinto-pakotusta maisteri ens keväänä, sillä aivan varmasti saisin opeopinnot siihen mennessä tehtyä, ja enkusta siis mulla on jo tarpeeksi syventäviä opintoja tehty, niinku ne vaatii... Eli sivuainepaholainen vetää nilkoista eikä suostu antamaan mulle tällä hetkellä minkäänlaista tutkintoa.

Mutta joo, nyt tiedätte mun tilanteen. Ettei tarvi sukujuhlissa ja kaveri-illanvietoissa toistaa. Useasti ainakaan... :P

 

 

PÄÄSIÄINEN JA VAPPU

- on tulossa, tosiaan paljon nopeemmin ku oon tajunnukaan! Mähän lähen nyt Suvin ja Tiinan (lukiokamuja) kaa Berliiniin pitkäks viikonlopuks (vaik kaikki sielläkipäin maalimaa on varmasti kiinni, siis kaupat ym). Siellä tavataan myös mun Puolan ystävä, puolalais-saksalainen Anita :D Se tulee oppaaks ja seuraks meille, ja on tosiaan tosi kiva tavata tyttöä aika monen vuoden jälkeen :)

Vapun vietän Joensuussa. Torstaina on 8-appro, eli normi-approilua: baarista toiseen kiertelyä, baareissa saa juomasta aina yhen merkinnän, sit tarpeeks ku on merkkejä ni on suorittanu tietyn tutkielman ja saa kivan haalarimerkin! Jei! :D ...paitsi mun pitää ottaa aika rauhallisesti tällä kertaa, sillä pe-aamusta aikasin on tapaaminen yritysneuvojan kanssa, aiheena mun hostellin rahoitussuunnitelma.. hahah, siis menin yhelle yrityskurssille, ku järjestivät sen yliopistossa, ilmaseks, ja se sopi viel mun kalenteriinki aika hyvin.. Ja sit siel on ollu tehtävänä suunnitella meitin oma yritys (joka varmaan aika monelle niille osanottajille on todellisuutta, mulle tällänen puoliks vitsillä heitetty ajatus), ja mä sit menin hostelli-idealla eteenpäin :)

Perjantai-iltana sit Joensuussa toisen kerran järjestettävä Zombie Walk, eli pukeudutaan ja maskeerataan ittemme näyttämään zombeilta, ja sit kädet ojossa, hassusti kävellen ja outoja ääniä päästellen kävellään läpi Jojen keskustan! MAHTAVAA! XD Viime vuonna en viel uskaltautunu mukaan: niit oli varmaan jotain 20 tyyppiä zombeilemassa silloin, muutama mun kaveri siin joukossa, ja herätti kyl hauskaa huomiota kaupunkilaisissa! ..Tää on siis ihan kansainvälinen ilmiö käsittääkseni. ...Oottakaa ku zombit kulkeutuu Lahteen, Tampereelle..... (ellei ne siel jo oo?)

Ja sit vappu taitaaki olla lauantaina, eikö? ...jos tällä kertaa muistaisin kaivaa Kärkölästä (ku käyn siellä nopsaan Berliinin-matkan jälkeen) mun ylioppilaslakin, se ei oo nähny päivänvaloa vuosiin.. Jos unohdan, ni on mul onneks Pietarista ostettu "turkishattu". Mut kuitenki, mukavaa pitäis olla, kattoo vaan että mitä tehään yliopistolle marssimisen jälkeen, se on ainaisongelma Jojen vapunvietossa...

 

Mut sit vapun jälkeen heti Kärkölään, ku sit alkaaki kesätyöt hautausmaalla! Jei! Ja hui! Koska en tiiä mitä odottaa. Ja millaisia työkavereita. Ja millasta palkkaa ja millasia työaikoja. Mut ehkä mä selviin, oon selvinny muustaki. Eipä täs muuta, kiitos jos jaksoit tänne asti, oon pahoillani et on niin pitkä teksti eikä kuvia. Tällänen mä ny vaan oon (siis pitkä teksti eikä yhtään kuvia. Niin voisin kuvailla itseäni. Jep....)

 

 :D