"'Shame,' he whispered, 'shame on a conquered king.'"

Henry II:n (Englannin kuningas 1154-1189) viimeiset sanat kirjan Kings & Queens - The lives and reigns of the monarchs of England mukaan.

Kulttiksen retki pääkaupunkiin katsomaan kansallisteatterissa Tuntematonta Sotilasta

Kulttis = Jojen yliopiston kulttuurijaosto, jossa en ite ole kyllä mukana, mutta kämppis Katja on.

Tuntematon sotilas kansallisteatterissa

Vau. Ensinnäkin on aivan pakko sanoa jotain esityksestä. Vau. vau. Todella vaikuttava - todella vahva - todella erilainen - todellakin katsomisen arvoinen!

Lippu maksoi 15 euroa, ja sillä sai niin mahtavan teatterikokemuksen, ettei sellaista joka tyttö pääsekään kokemaan... Ellei sitten mene ostamaan sitä lippua, vink vink. Vink vink myös linkki tuossa ylempänä XD

Siis - tästä esityksestä en uskalla sanoa mitään teille, jotka mahollisesti (ja toivottavasti) menette vielä katsomaan sen. Varoituksena herkille; siellä sitten kiroillaan ja paljon ;D Ja tulkaa sitten juttelemaan kun olette nähneet sen!

Reissu:

Lähdettiin torstai-aamuna yliopistolta joskus puoli kahdeksan jälkeen. Matka kesti ehkä kuutisen, seitsemän tuntia (unohdin katsoa ajan), ja bussi pysähtyi pari kertaa vessa-, tupakka- ja kahvitauoille. Sitten oltiinkin Helsingissä. Meitä oli neljä tyttöä, jotka jakoivat huoneen Eurohostellissa Katajannokalla. Voin muuten suositella tuota - noh, ok, ainoa hostellikokemus Helsingissä ja Suomessa, mutta oli aika lähellä keskustaa (ratikalla 4 pääsi), ja muutenkin ihan siisti yöpaikka. Sitä paitsi laivaterminaalit ihan vieressä, jos haluaa risteilylle :)

Katja oli siis varannut näille kolmelle tytölle (joista kaksi oli kavereita ja kolmas yksin reissussa) huoneen, ja mä sitten pääsin samaan. Lähtihän sinne Hesan matkalle myös enkkulaisia tuttuja, nimittäin Katjan lisäksi Hanna ja Seppo, mutta heillä olikin sitten omat yöpaikkansa kaupungissa, niinkuin monilla muillakin matkalaisila. Loppujen lopuksi hengasin sen kaksi päivää oikeastaan näiden huonekavereitteni kanssa, enemmän kuin vanhojen tuttujen (koska jos olisin niistä eronnut niin en olis varmaan löytäny enää takas hostellille, hahah!).

Noh, hostellilla me tytöt vaihdettiin vähän vaatteita ja jätettiin liiat tavarat sinne. Mentiin katteleen keskustaa ja etsimään ruokailupaikkaa. Lopulta valittavana oli pizzapaikat Rosso ja Pizza Hut. Puolassa Hutissa käydessäni olin huomannut epäreilun hinta-koko-suhteen, mutta toivoin että Suomessa olis asiat vähän erilailla, enkä maininnut tytöille asiaa. Noh, mentiin sitten sinne Huttiin, ja aikas pieni pizzaruipelohan sieltä tuli! :D Mutta sai ainakin ruokaa, ei sitä nyt ihan nälkäiseksi jäänyt :)

Sitten löydettiin iso Akateeminen kirjakauppa, jossa mä ihastelin alekirjoja ja päätin mennä ostamaan monta niistä seuraavana päivänä. Teatterille suunnattiin ajoissa, ja katseltiin tosiaan se vaikuttava esitys.

Katja, joka Helsinkiin tullessa poistui bussista muiden mukana keskustassa, oli unohtanu reppunsa istuimen alle. Mut koska Eurohostel oli ollu vika pysäkki, niin mä olin onneks vielä bussissa kun tyttö huomasi nopeasti erehdyksensä. Mun piti sit tuoda tää reppu teatterile, mut tietty unohdin! ;D Katja tuli sit esityksen jälkeen mun ja yhen huonekaverin kanssa hostellille hakemaan sitä, ja koska ties paikan sijainnin ni munkaan ei tarttenu panikoida et missäs nyt pitää jäädä ratikasta pois, kun vaan seurasin Katjaa. Noh, kello oli jotain yhentoista maissa, mut me huonekaverin kaa sit vaan jäätiin lukemaan ja nukkumaan. Oishan sitä voinu mennä baareilemaanki muiden kaa, mut ku oon alkolakossa ni ois ollu ehkä vähän tylsää...? Noh, ainaki kirjan suljettuani ja painettua pääni tyynyyn, niin aika nopeesti tipahdin! ;P

Aamulla sit mä en ollu ostanu hostellin 7,50e maksavaa aamiaista, koska olin haaveillu käyväni Fazerin kahvilan aamiaisbufferissa jo pitkään... Noh, lähin lopulta liian myöhään liikkeelle, ku se oli loppunu jo ku pääsin paikalle. Mut tilasin mehevän ja rapean croissantin ja mehun, ja ihailin nättiä kahvila / suklaamyymälää :) Suosittelen sielläkin käymistä; jos vaikka osaisitte ajoittaa käyntinne paremmin vielä kuin minä!

Kulttis oli järjestänyt tutustumisen Kiasmaan perjantain puolelle päivälle, mutta koska olen siellä käynyt jo muutaman kerran aikaisemmin, enkä ole muutenkaan kamalan kiinnostunut nykytaiteesta, niin suuntasin askeleeni museoon, josta olen myös haaveillut jo pitempään; Luonnontieteellinen museo eli "se missä on niitä täytettyjä eläimiä"! :D

Museon näyttelyn on koottu neljään osaan, ja viides, eli (käsittääkseni) täytettyjä maailman eläimiä, on tulossa. Käytin aikaa kaksi tuntia, tasan, ja yritin lukea kaikki infolaput :) Otin myös vähän valokuvia, joten niitä tuolla lopussa. Nopea katsaus näyttelyihin:

1. Luut kertovat - siellä oli kokonaisia luurankoja esim. leijonalta, hylkeeltä, ja sitten yhdessä huoneessa hienosti esillä norsun, kengurun, kilpparin ym ym luurangot. Otsikkoon viittasi se, että luita tutkimalla voi huomata esim. nisäkkäiden samankaltaisuudet, mutta myös luiden erikoistumiset.

2. Kirahveja kimnaasissa ('Giraffes in the Gymnasium') - jossa näytettiin itse rakennuksen historiaa. Täällä myös sijaitsi todella herttainen kokoelma aika rähjäisiä, vanhoja täytettyjä elukoita. Myös se kuuluisa kaksipäinen vasikka oli siellä...mitä, eikö se ole kuuluisa? Ettekö muka lapsena käyny tuolla ja se on se minkä muistatte?! ;)

2. Elämän historia - DINOSAURUKSIA!! :D:D Noh, siis eka kuljettiin käytävällä jossa näytettiin elämän synty bakteereista ja muista lähtien, ja sitten isossa, kauniissa salissa oli kahden dinon luurangot ja muuta. Lisäksi vielä oli tietoa ihmisen kehityksestä pääkallojen muodossa, sekä jääkauden asukkien luunpaloja ja "täytettyinä" ne . . . siis, etsin jotain tiettyä sanaa tässä, mutta koska en keksi sitä niin sanotaan nyt että siellä ne oli ne "nuket" jostain sapelihammaskissasta tms ;P

Tämä paikka oli muuten tosi kiva lapsille, jotka siellä juoksenteli ympäriinsä rauhassa - nimittäin täynnä kiviä ja juttuja joita sai luvan kanssa koskettaa (tietty mäkin tein niin, heheh!), ja jotain jänniä kurkistuslaatikkoja ym (niihin mä en jaksanut kiinnittää huomiota, kun oli DINOJA lähellä - - hahah!!).

3. Suomen luonto - täällä oli sitten ne odotetut täytetyt elukat!! :D Hienosti oli uudistanut paikan; siis viimeksi kyllä kävin lapsena, niin en nyt voi verrata, mutta oli kiva, rauhallinen paikka. Mua vieläkin kyllä vähän kauhistuttaa se rekonstruktio (okei tää on siis se sana mitä ehkä etsin aiemmin, mut se ei pakosti tähän sovi...what ever!) kaupunkiasunnon keittiöstä; ruokakaapeissa oli suurennukset kaikista mahollisista jauhotoukista! ÄÄH! Mutta nehän varmaan tuo jotain proteiinia ruokavalioon, jos tuolla nyt niitä sattuisi olemaan riisilootassa..... yh?

Juu, suosittelen tosiaan käymään tuolla, lasten kanssa tai ilman :D Ehkä kannattaa oottaa sitä maailman eläimet - jutun valmistumista, niin näkee enempi. Mut kiva oli käydä.

Sen jälkeen meninkin sitten shoppailemaan Akateemiseen... Mutta voih, enhän mä sitten löytänytkään enää mitään. Kitsuus tuli tielle, ja vaikka kuljetin Calvin & Hobbes -albumia jonkin aikaa kädessäni, jätin sen lopulta pöydälle... Sitten pienten kommellusten jälkeen (menin hissiin kun luulin sen vievän Stockalle, mutta veikin vaan 2.kerrokseen oppikirjaosastolle), silmiini sattui tuo ylhäällä siteeramani kirja. Se oli pakko sitten ostaa, vaikkei ollut edes alessa! Luin siitä aika monen kuninkaan ja yhden melkein-kuningattarenkin tarinat bussimatkalla kotiin, mutta nyt se oottaa taas hyllyssä parempia aikoja... :)

Tavattiin kahden huonekaverin kanssa ja löydettiin ittemme Raxista. Ideana oli siis mennä syömään jonnekin paikkaan, mistä varmasti sitten saisi vatsansa täyteen ;D Siellä ahmin lihapullia, lasagnea ja jauheliha-ananaspizzaa, ja lopuksi vielä vähän pehmistä. Sitten pitikin mennä tapaamispaikalle Kiasman luokse. Ehdin vielä käydä ihastelemassa hienoja magneetteja Kiasman kaupassa.

Bussi lähti Hesasta siinä viiden maissa, ja pysähdyttiin taas kaksi kertaa. Perillä Jojessa ehkä yhelttoista, tai puolilta öin. En oo ihan varma :D Sellainen oli Sailan retki Helsinkiin. Sain hienon teatterikokemuksen, kävin vähän pyörimässä museossa ja keskustassa yksinäni, ja aloin kaivata normaalia suomalaista ruokaa - lauantaina kävinki ostamassa perunoita, jauhelihaa ja leipää. Nams!

Nyt niitä luvattuja kuvia!

Luut kertovat -näyttelystä jääkarhun luuranko.

Hihiih! Kaksipäinen vasikka! :D

Elämän historia -näyttelyssä lentoliskot lentelivät katossa.

"Shunosaurus lii ja Giganotosaurus carolinii -dinosaurus" pyynnillä...

Sama toisesta kulmasta :D

Hirmuinen Diatryma. Kunnon nokka tällä petolinnulla, joka eli dinosaurusten jälkeen...

Suomen luonto -näyttelyssä oli myös tooosiii söööpöööh "bambi" eli metsäkaurisvasa. ;D

Ketunpoikaset! Iiiiiiii! :D:D:D

Kesä- ja lumipuvut :)

THE END.

Ps. Ja eräät jotka eivät ehkä uskoneet mun sanoja Tiialla: Kings & Queens -kirjassa tosiaan lukee "The tomb that had been prepared proved too small, and as the monks tried to fit the Conqueror (William I The Conqueror, kuningas 1066-1087) into his final resting place, his bloated cadaver burst, and the church was filled with the stench of his mortality.

(Ian Crofton, Quercus Publishing Plc, 2006, 2008)