Kääk!! Miten aika onki menny näin nopeesti?!?! Kotimaahan saavun ens keskiviikkoiltana tosiaan... Onneks oon täällä koko vuoden, ku en voi kuvitella kuinka vaikeeta niillä, jotka on tääl vaan yhen semesterin, tulee oleen erota meistä upeista ja mahtavista ihmisistä! Nyyh, ei saa aatella vielä sitä hetkeä - yks parhaimmista kamuista on siinä joukossa :(...:)

Nooh...Joo... Koitetaas kertoa viikonlopun tapahtumista uusiks, ku viimeks kävi niinku kävi... ;) Olin tosiaan tossa viime viikon alussa kipee, ja nyt maanantaina tulin taas kipeeks, pyh! Tänään on vaan nuhastelua, mutta taidan silti pysyy täällä asuntolassa (ulkona on sitä paitti niin harmaataki, kuka sinne haluiska mennä?!).

Mutta kerrotaanpa eka viime torstain Erasmus-päivästä. Se oli siis tapahtuma, jossa me nykyset Erasmukset sekä puolalaiset opiskelijat jotka on ollu Erasmuksina eri maissa, kerto tuleville/kiinnostuneille meitin maista! :D:D Ihan hauska kolmituntinen, vaikkei Suomi ainaka saanu ihan kauhiisti huomiota eli kyselyjä (huomiota se kyl sai!). Nojoo, kylhän meilt tultiin välil kysyyn jotain kustannuksista tms, mut vilkkaampi liikenne oli ihan kaverien takia, eli ku ne tuli ihailemaan meitin upeeta&mahtavaa pöytää! Eh, okei; ne kävi ihasteleen kaikkii pöytii, niinku mäki suurimman osan siitä ajasta! hih!

Mut kuvia sieltä:
Suomi jakoi pöydän Ruotsin ja Tanskan kaa. Tanskaa ei ollu kukaan edustamassa, mut Ruotsia oli kaks puolalaista ex-Erasmusta (toinen niistä kuvassa). Suomen edustus Miinan ja mun lisäks oli Tuomo (kelt. paita). HÄPEÄ, mutta meillä ei ollu Suomenlippua, vaikka oli itsenäisyyspäivä ja kaikkee! EEEIIIHH! Noh, noi puolalaiset toi Ruottin lipun (yyyh yyyh yyyyyyh!), mut tehtiin parhaamme et saatais se peitettyä (katso toinen kuva meitin pöydästä)... ;)

Mariana yrittää lukee Kuolema-kirjaa. Meillä oli tän kirjan lisäks esim. Hesari (syyskuulta, lentokonelukemista), salmiakkipussi (Miinan porukoiden tuomisia; kukaan ei oikeen tykänny kyl!), Suomen kartta, (Puolasta ostettua) hapankorppua, sekä mun kannettavalla "diaesitys". Siihen olin valinnu kuvia Joensuun maisemista, mökkimaisemista, grillauksista, hiihtämisestä... Kaikenlaista mitä mun valokuvista löyty!

Väkeä Erasmus-päivillä.

Arvaa maa! Vinkki: perunat... ;P

Meijän pöytä oli ehkä ihan paras. HAH!

Okke. Sit illalla lähettiinki 13 hengen porukalla Prahaan, Tsekkiin, viikonlopunviettoon!

Matkaan lähti meikä ja Miina, irkut James, Kelly, Colette ja Brian, portut Mariana, André, Fernando, Patricia ja Joana, sekä espat Javi ja Alejandro (niiden j:t lausutaan siis h:na). Eka junamatkustelu kesti ykstoista tuntia!! Eli ootettiin tunti vaihtoyhteyttä Puolan puolella, ja sit junassa myöhemmin rajalla. Koska lähettiin Lodzista illalla, ni sit oli tarkotus nukkuu junassa...Okke, kylhän siinä uni tuli, mut aika katkonaisesti, niinku osaatte varmaan kuvitella. Meil ei olluka sänkypaikkoja, niinku oltiin kuviteltu, mut sentään hytin oven sai lukkoon (vaikkei sekä ollu idioottivarmaa), sekä penkkejä pysty vähän liikuttaan enempi makuuasentoon....

Brian, Joana, Alejandro, Colette ja Andre hytissä.

Kelly, Fernando, Patricia ja Javi.

Otettiin sit ekassa junassa vähän vodkaa ;P... Brian, joka ei oo juonu alkomahoolia sen jälkeen ku oli 16-vuotias, ni yleisestä painostuksesta (tai kannustuksesta, kiltimmin) joi sit kans. Heh, no sehän tuli sit mukavaan kännitilaan, ja siinä odotellessa jatkoyhteyttä käytiin Miinan ja muutaman muun kaa taluttamassa sitä kaupungilla...heheh! Mut hauskaa oli muuten (tai olihan toiki hauskaa, paitti ehkä ei Brianille...).

Autojono junassa jossain rajalla... Tää sama näkymä muuten jatku toiseenki suuntaan, niin ettei nähny autoletkan päätä eikä häntää! hui.

Tokassa junassa ihmiset levittäyty eri tyhjiin hytteihin nukkumaan; ku ei saanu levittäytyä kunnolla omassa ni oli helpompi vaan mennä muualle, eikö? :) Lopulta jäätiin Coletten kaa kahestaan meille varattuun hyttiin, missä sen takii oli myös puolen porukasta matkatavarat (meille oli varattu kaks hyttii nääs). Noh, siinä viiden aikoihin aamuyöstä sinne hyttiin tunki sit kolme miestä! Kivat..Oltiin kyl lukittu ovi, mut eipä auttanu. Ei myöskään auttanu se et enkuks yritettiin selittää niille et tää on VARATTU - ne vaan istu ja alko pälättään puolaks/tsekiks. Noh, ei siin sit enää uskaltanu mennä nukkuun, eli loppuaika vaan istuttiin ja kateltiin ulos ikkunasta pimeyteen. ;)

Prahaan päästiin aamulla puol kasilta:
(todiste on oltava, hihih!)

Mentiin sit hostellille, jossa otin suihkun heti ekaks. Muut oliki sit menossa kaupunkia kierteleen. Mä olin et okei, mut mä jään nukkuun!! Heh, ei pelkästään siks et hiukset oli märät ja väsytti, mutku mul oli masu kipee ni tiesin, et jos ny lähen liikkeelle, ni se ei yhtään parane. Muut sit lähti, ja mä olin et krooooh...;D Noh, parin tunnin unien jälkeen masukipu oli poissa, jeejee. Tekstailin tyypeille et missä ne on, ja Kellyltä tuli viesti takas et tuu Charles Bridgelle. Menin sit sinne - parin mutkan kautta! Nimittäin oon ihan mahtava suunnistaja, eli toisin sanoen pääsin sillalle vähän pitemmän reitin kautta, hih!! En kuitenka löytäny tyyppejä sieltä, vaan kattelin maisemia sit hetken...

Maisema Charles Bridgeltä. Perjantaina sato kaatamalla jonki aikaa. Lauantai oli aurinkoinen päivä, mut me missattiin melkeen kokonaan se valonaika, niinku tuutte lukemaan...Sunnuntaina oli kylmää, mut sato vaan hetkisen aikaa :)

Noh, tekstailin taas Kellylle ja tuli viesti että ne on siinä aika lähellä raflassa. Nyt olinki sit onnellinen et olin tehny ne mutkat, ku sen takii tiesin suunnilleen et missä se ravintola sijaitsi! Menin sinne, mut en sit itelleni löytäny menusta Sailaruokaa. Käppäilin sit läheiseen pizzeriaan, missä söinki hyvää spaghetti bolognesea :D Se tarjoilija/omistaja oli tooodella ystävällinen; kunnon italialainen Kaunotar&Kulkuri -tyylinen, kunnon asiakaspalvelijatyyppi..ihih! Eipä sellasii kauheen usein nää missään, ei Suomessakaan ;P

Ruoan jälkeen lähin hostellille, minne muut oli menny ruokalevolle. Tai siis, ihan kunnon unille - nimittäin todistin todella huvittavaa juttua ku Andre nukahti KESKEN LAUSEEN raflan pöydässä, hähähhää!! Eli muut oli väsyneitä, eikä muaka haitannu nukkuu vähän lisää :) Matkalla pizzeriasta hostellille sato kaatamalla. Bongasin ihmisjoukon, joka oli kerääntyny jonku kirkon (tms) eteen oottamaan selvästi jotain... Jäin sit siihen iteki seisoon, ja tasan neljältä siel avautu luukut ja jotku apostolihahmot (tms!) kävi "kurkkaan" ikkunoista..hih! No joo, huomaatte etten tällä kertaa lukenu mitään turistioppaita, eli en osaa sanoo et missä kävin ja mitä näin!

Jouluvalot meitin hostellin vieressä.

Unet kesti sit kasiin, eli perjantaipäivä Prahassa mun kohalta oli vaan nukkumista, Charles Bridge, ja syömistä. No jaa, ja juomista ;) Illalliselle yritettiin mennä koko joukolla, mut lopulta meitin piti jakautuu - 13 ihmiselle on vaikee löytää tilaa illallisaikaan! Mä menin isomman joukon mukana ihan kivaan paikkaan. Tilattiin sit aivan mahtavat oluet; euron makso iso tuoppi todella maukasta Krusoviceä! Sitä paitti olin erittäin ylpee itestäni ku olin Kellyn kaa nopein juomaan sen tuopin; Colette tuli hyvälle kolmossijalle ;P!

Mä tilasin ruoaks jotain ihme spaghetti milanesea (tms), sekä ranskiksia jos en oiska pystyny syömään pastaa - salaatinlehti jäi luonnollisesti syömättä! ;P Ja tsekatkaa tuoppi, aaaahhh!! Kuvassa myös Kelly ja Mariana.

André syömässä mun aivoja...8)

Ruoan jälkeen haluttiin jatkaa hyvän oluen juomista ja juttelua!! Mentiin sit ettiin pubii, ja päädyttiin irkkupubiin! Tilasinki Strongbown (okke; siiderii eikä kaljaa, mut siltih!) ja toisen tsekkiläisen oluen, joka ei ollu kyl niin hyvää.

Colette maistamassa Guinnessia, joka maistu tosiasiassa vedeltä!! Plyyh!

Pubista jatkettiin sit hostellille pelaamaan juomapeliä "I Never"! Ostettiin hostellilta sit olutta (ei sekään niin hyvää), ja oli hauskaa...

Viikonloppu oli aika "railakas" ;P

Seuraavana päivänä, eli lauantaina, nukuttiin pitkään. Harmi tosiaan, koska se oli ainoo auringonpaisteinen päivä! Lähettiin sit kävellen kaupungin halki linnalle. Heh, tultiin sinne vaan niin myöhään, että lipunmyyntitiskit oli jo kiinni ;) Mut päätettiin palata sunnuntaina, ja näki siinä paljon jo kierrellessä pihalla (lippu tarvittiin siis rakennuksiin).

Minä ja takanani Praha. Maisemat oli siis mahtavat, eikä niitä tietenkään voinu tallentaa valokuviin...

Pääportti tai muu linnaan. Hih!

Linnan katedraalia ei vain voinu mahduttaa yhteen kuvaan!! Oli tosi mahtava kyl ulkopuolelta; tässä kuva etuovien yläpuolelta.

Kuvassa Miina :)

Näkymä Charles Bridgelle, zoomattuna tosin.

Lopulta sit lähettiin linnan alueelta. Suunnitelma oli mennä kattoon yhtä monumenttia, mutku päästiin sen lähelle, ni ei jaksettu kävellä kukkulan laelle missä se oli. Noh, mentiin yhen sillan yli sit "juutalaisten alueelle"... En oo nyt ihan varma et oltiiks me oikeessa paikassa, mut kuitenki; se katu missä käveltiin ni oli TÄYNNÄ ökyrikaskauppoja! huuui! Omat ovenavaajamiehet ja kaikki! Heh, huokailin ja kuolasin ku kattelin niitä näyteikkunoita - joskus ehkä aikuisena vois olla varaa ostaa vaik huivi jostain niist liikkeistä ;D

Näkymä sillalta; pimeä oli laskeutunut ja valot sytytetty... Vaalenpuna vasemmassa yläkulmassa on Kellyn sormi ;D (sisäpiirivitsi, hih!)

Sillalla Miina, Patricia, Fernando ja Nano (Alejandro).

Sit pitiki poiketa Coffee Heaveniin juomaan kuumaa kaakaota ja syömään suklaakakkua...Okei, aivan liikaa suklaata, ja kakku jäiki puoliks syömättä (tai oikeestaan meni parempiin suihin) ku tuli yliannostus, hih!!
Irkut

Hostellilla sit taas valmistauduttiin illalliselle. Tuli vähän kiire, ja piti viel jakautua taas kahteen ryhmään. Menin Andrén, Kellyn, Marianan, Brianin ja Patrician kaa ettiin parii tsekkiruokaravintolaa, joita joku Andreen tuttu oli sille suositellu. Valitettavasti vaan niitten keittiöt oli jo kiinni, ku oli niin myöhä!! Noh, muut sit ehdotti kiinalaista ravintolaa, jonka ne oli bongannu aikasemmin...Eh..Mähän en tosiaan syö mitään outoja ruokia, ja olin et äääh, jos en löydä syömistä ni saatte tulla mun kaa myöhemmin vaik Mäkkiin! Noh, en tietty löytäny Sailaruokaa - paitti ranskalaisia, jee...Tilasin sit niitä tuplasatsin---ilman ketsuppia 8/.

Ruoan jälkeen oltiin todella väsyneitä, ja mun oli päänsäryn alku. Meitin piti myös seuraavana aamuna lähtee hostellilta aikasin, ku "uloskirjautuminen" (eheh!) oli kymmeneltä aamulla! ...Kuitenki, oltiin suunniteltu et mentäis käymään la-iltana Euroopan suurimmalla klubilla (tai jotain sellasta), ja ihmiset toisesta illallisryhmästä ootti meitä jo hostellilla...Nuuh... Oltiin kaikki meitin ryhmässä sit et Ei mennä klubeileen, MUTTA loppujen lopuks olin Kellyn kaa ainoo joka ei lähteny muitten mukaan! Oli muute hyvä päätös; me otettiin oluet sänkyihimme ja aatelliin et juteltais, mut ainaki mun puhe oli tyyliin kaks sanaa minuutissa! HEH! Olin siis väsyny, en kännissä!...Lopulta Kelly meni nukkuun ja mäki vaihdoin juomatta jääneen oluen veteen :) Eikä sit herätty ku muut tuli "kotiin".

Tälläsen taiteili Kelly ja Joana ennen illalliselle lähtöä! Tunnistatteko mitä siin lukee? :D

Sunnuntaiaamuna tosiaan piti herätä ysiltä. Jätettiin kymmeneltä rinkat hostellille, ja lähettiin metrolla linnalle. Espanjalaiset jätkät ja Mariana ei tullu meitin kaa (Mariana kävi siel yksin lauantaina jo, aamulla aikasin).

Metron liukuportaat oli pitkät ja vauhti nopea - hui! :D Kuvassa James, Miina ja Fernando.

Linnassa sit jopa onnistuttiin ostaan liput, hihih! Mentiin eka kattoon kuninkaanlinna, eli Old Royal Palace. Hmm...noh, olihan se iso ja sillai, mut aika tylsä! Niin, tylsä. Ehkä joka toisessa huoneessa oli yks huonekalu, eikä muutenka paljoa enempää näytillä! Ois laittanu vaik vahanukkeja tai jotain, siis jotain kateltavaa...Höh... Sen jälkeen käytiin St. Georgen Basilikassa (tms), mikä oli aika pieni ja mitäänsanomaton kirkko...Ookke, täs taas pitäis olla et "olihan siel jotain hienoja vanhoja maalauksia seinässä" - mutku jos on nähny paikkoja jotka todella on tehny vaikutuksen, ni miks turhaan valehdella et ei ollu pikkasen pettyny? ;)

Mut Golden Lane oli kyl hieno!! :D:D Eli kapee suljettu katu linnan alueella, täynnä pikkuriikkisiä turistikamakauppoja! Mut siel pysty kuvitteleen hyvin et millanen se oli ollu vanhaan aikaan; täynnä hajuja ja melua :D Sit niiden kauppojen "yläkerrassa" kulki käytävä, jossa oli näytillä haarniskoja, kypäri, aseita... Hianoo, jeejee!

Sit mentiinki pitkän jonon päähän katedraalia kattomaan. Miina ja Patricia oli käyny siel just, ja ne tuliki meitä vastaan jonossa :) Sisään ku päästiin ni oli ihan hieno - - - ei mikään vau-elämys, kylläkään. Yks tosi hieno ikkuna monesta, monesta, sai mut ottaan siitä kuvan vaik kamera oli melkein täysi:

Ku oltiin katedraali kierretty, ni lähettiin sinne eilisillan tsekkiläiseen ravintolaan lounaalle. Kutsuttiin Mariana ja espatki sinne. Eka tarjoilijat oli siel et sortsen, ei meilt nyt löydy paikkoja kolmelletoista. Mut lopulta Fernando jutteli niille ja päästiin yhteen huoneeseen missä oli varaus kahen tunnin päästä saapuville syöjille ;P Ravintola oli Pivovar, enkä voi sitä kellekään suositella. Pyh. Ensinnäki me jouduttiin oottaan hävyttömän kauan ennen ku tarjoilija tuli ottaan meitin ruokatilauksen (juomat meil oliki onneks jo). Lopulta Mariana kävi sanoon et Me oltais ny valmiita tilaamaan... Siellä ei ollu Sailaruokaa, mut tilasin sit vegemenusta omatehtyy pastaa pinaatin kaa, sekä potato pancakesseja... Nuh, mul sit kesti aika kauan ku yritin erottaa pastat pinaatista, eikä pancaket ollu kauheen hyvii - muut kyl kehu ruokaansa siel. Mult jäi sit ruoka puoliks syömättä, mut ei jääny kyl nälkä, ei siinä mitään..:)

Nuh, tässä sit toinen syy et miks en suosittele, ja kukaan ei varmaan sano että ihan turha syy! Nimittäin, a) meille oli tuotu leipää ennen ruoan tuloa, ja siitä sit kunnon turistirysäraflan tyyliin velotettiin 20tsekinrahaa (melkeen euro) jokaselta joka myönsi syöneensä sitä! mut pahempi on b) kaikilta sit velotettiin 15% TIPPIÄ, jonka tarjoilija lisäs laskuun automaattisesti!! Siitä ei ollu todellakaan mitään mainintaa menussa, ja jos jollain ois ollu vain tasan se raha käytettävänä mitä oli laskenu menun mukaan joutuvansa maksamaan, ni ois ollu ongelmissa ku tuliki tollanen "pikku ylläri"...höh! Ihan hävytöntä - okei, ei menty vararikkoon, mut epistä toi on!!

Noh, sit lounaan jälkeen meil oli muutama tunti vapaa-aikaa, jolloin kaikki lähti kierteleen tuliaismyymälöitä, joita kyl keskustassa riitti!! :D Mä pääsyin ostaan muutaman lahjan, sekä itelleni Myyrä-paidan (tiedättehän Myyrä kaupungissa ym?!), Krusovice-olutlasin (oli pakko!!), Elvis-maatuskan (oli PAKKO!), sekä muutaman muun pikkutavaran :) Aini ja Muchan maalauksista tehtyjä kortteja!

Sit palattiinki hostellille. Eka käytiin ostaan eväitä junamatkalle; tällänen kamala kalatankki oli siellä kaupassa:
Julmaa... :(

Kellään ei ollu nälkä joten ei menty enää illalliselle. Istuskeltiin sit hostellilla jonki aikaa ennen ku piti lähtee juna-assalle. Joo, tää paluumatka ei sit mennykä ihan niin mukavasti! Eli meillä oli samanlainen junailu ku viimeks luvassa: yöjunalla rajan yli ja tunnin jatkoyhteyden odotus samalla puolalaisella asemalla, sit juna Lodziin jossa oltais maanantaiaamuna ysin aikoihin. Nuuuh, kävikin sitte niin että Prahassa meitin juna oli myöhässä 10 min - 15 min - 20 min!! Sen lisäks meitä seisotettiin (ja itse asiassa kuljetettiin edestakas jostain syystä vähän matkaa!) rajalla, ja sen takii sit missattiin jatkoyhteys!! Plääh!

Oltiin sit siellä Puolan puoleisella asemalla aikasin aamulla, ja saatiin tietää et seuraava juna Lodziin menee vasta yheltä!! Kä-kääk! 8[ Well, onneks sit Andre kävi kyselemässä, ja saatiinki sellanen jatkoyhteys, että tunti piti vaan oottaa sitä, sitten mentäis jonneki pikkuasemalle, ja sieltä viel yks juna ni oltais Lodzissa!

Oli aika odotus... Tässä ootetaan junaa pikkuasemalle...

Ihmiset oli väsyneitä... Mä luin Joanalta lainaamaani The Scarlet Letteriä - KYLLÄ, vapaaehtoisesti!! :D:D (Jojelaiset ymmärtää...) En lukenu sitä silloin ku piti, ni nyt sit ihan vaan sen takii et voi sanoa että joo, oon lukenu! hih...

Noh, tunnin oottelun jälkeen mentiin sit laiturille oottaan sitä junaa. Jeps. Ei tullu. Tai se tuli, mut myöhässä, joten menetettiin taas jatkoyhteys! EEEIIII!! Mentiin sillä junalla silti sinne pikkuasemalle, ku se asema oli paljon lähempänä Lodzia. Aateltiin et junia vois kulkee useemmin, tai sit voitais ottaa bussi jos ei muuta. Noh, sinne päästiin ja saatiin selville et taas tunnin odotuksen päästä tulis juna Lodziin. Vihdoin!

André ja Patricia oottamassa vikaa junaa kotiin...

Tää vika junamatka onneks kesti vaan puolisen tuntia, joskin siinäkin ajassa ehdin torkahtaa...;) Loppujen lopuks paluumatka kesti 14 tuntia! Mentiin kämpille takseilla, ja mä menin suoraan petiin. Siin huoneessa kävi tyyppi tai pari, mut rekisteröin sen vaan heikosti :P Sit pitiki herätä ja mennä puolan kielikurssille neljäks. Onneks se ope päästi meitit pois jo ekan puoltoist tuntisen jälkeen kotiin, ku tajus et kaikkien (tai siis puolet luokasta) aivot oli unessa! Tosiaan olin kipee silloin maanantaina.

Tiistaina eli eilen sit olin vaan kämpillä. Meillä ei ollu kielikurssia, koska meille tarjottiin jouluateria. Mä en sinne kuitenka menny, ku parantelin vielä itteäni, ja en uskonu että oisin löytäny mitään syötävää sielt kuitenka! :D Noh, en oiska, paitsi kakkuja, koska puolalainen joulupöytä koostuu kalasta kaiken kanssa, sekä sienistä jne... Ne ei siis syö lihaa jouluaterialla! Muutenki puolalainen joulu eroaa suomalaisesta, koska ne ei oota joulupukkia aattona ollenkaan. Täällä on 6.12. joulupukkipäivä - mäki sain suklaapukin Miinan mentorilta :)

Täällä tapahtu äsken kummallinen juttu... Marie koputti ovelle ja käski mut käytävään, jossa oli pari kaverii, yks mun opettaja sekä yks tuntematon mies. Se tuntematon sano et tekee jotain taideinstalaatiota tms, missä ottaa kuvan tyypeistä, jotka sit kertoo nauhalle nimensä ja nimen tarinan. En ois ehkä halunnu tehä mitään sellasta, mut yleisen painostuksen alaisena taivuin. Sanoin sit nauhuriin nimeni, ja et Saila on harvinaisempi (enkä oo tavannu muita Sailoja), mut Saarinen on yleinen sukunimi. Sit tulin huoneeseeni ja olin et EEEIIIEEEEII... Enkä oikeen tiiä miks, koska en mokannu ja meni ihan hyvin... Syytän tätä flunssaa :D:D

Huomena VIHDOIN jouluostoksille. Ei. En oo käyny siel viel vaik oon ehkä niin täällä sanonuki. Joten älkää uskoko tätäkä; meillä on tänään bileet ku Ivana lähtee lomille huomena, ni voi olla etten huomena meekä minnekä ;) Joo, älkää uskoko mitään mun lupaamaa ennen ku luette täältä et se on jo tapahtunu - ja näätte kuvat! hih!

Hei, vielä haluun sanoo Prahasta et kaunis kaupunki, ja jos tykkäätte ostella tuliaisia ni menkää sinne!! Mut siellä on sitte turisteja ihan puserruksiin täynnä; ihan uskomattoman paljon kaduilla niitä! Keskusaukion läpi ku kävelee ni voi olla varma ettei kuule tsekkiä vaan vain muita ulkomaankieliä..hihhi! Ja silti voisin sanoa et menkää mieluummin Krakovaan; tai molempiin! Siis Praha on isompi ja kauniimpi ku Krakova, mut (ehkä ton älyttömän turistimäärän takia) Krakova on jotenki --- henkilökohtasempi... Jeah?..:)