Onks se muuten kirjotettava pienellä; puolanmaalla? ;)
Jees, eli Jani tuli käymään tossa perjantaina... Loistavasti alko meiltä molemmilta se päivä, eli mä melkein eka myöhästyin junasta ja jouduin juoksemaan asemalla, ja sit se juna oliki paikoillaan varmaan 20 minuuttia... Ei toiminut se, ei. Sit kaikkien pitiki vaihtaa viereiseen junaan, joka vihdoin vei meitit Varsovaan melkein tunnin myöhässä. Noh, Jani taas joutu tuleen yksin bussilla Varsovan lentokentältä keskustaan, mut osas sit jäädä oikeella pysäkillä pois... Ei kai se ihan kauheen kauaa mua oottanu juna-assalla...
Mentiin Nathan's Villa -hostelliin, joka oli aivan mahtava paikka!! :D Jätettiin laukut sinne ja lähettiin kaupungille. ...Olin siis käyny kerran ennenkin Varsovassa, ja luulin tietäväni et mistä pääsee yhteen kivaan puistoon missä on patsaita ja vahdinvaihto... Ehheheh, noh, meil oli kartta mut silti onnistuttiin eksymään!! Tai no, mentiin vaan väärää katua pitkin; oikeeseen suuntaan ja niiseespäin, mut ne rakennukset siin katujen välissä esti näkymän puistoon - - - anyway, käveltiin sit jossain suunnilleen seksikauppa-alueella, ihmeteltiin ja lopulta palattiin oikeeta katua takasin juna-assan luokke! ...Jotenki sit löydettiin myös New Towniin, eli "uuteen-vanhaan kaupunkiin" ;P Nälkäsiä ku oltiin ni kateltiin ravintoloiden ruokalistoja - valitettavasti niistä muutamasta mulle löyty ruokaa vaan pienestä pizzeriasta, joka oli aika pettymys! Tai no, pizzat tuli ny syötyä, mut se oli kauheen kallista eikä ollu ees erillisin soossein niinku Puolassa kuuluu!! Pyh!
Ruokailun jälkeen jatkettiin Old Towniin, jossa vilkastiin Vistula. Hmm, joo, jalat oli itse asiassa kipeet jo ennen ku päästiin New Towniin, ni tässä vaiheessa iltaa palattiin sit juna-aseman ympäristöön, eli moderniin kaupunkiin :):) Kello oli vasta vähän, ni mietittiin et vois kattoo jonku leffan. Käytiin kattoon aikataulut kahessa kinossa, joista toinen oli jättimäisessä, ihanassa, kauniissa, upeassa, mahtavassa, paremmassa-kuin-Manufaktura -ostoskeskuksessa (PAKKO MENNÄ SHOPPAILURETKELLE VARSOVAAN!!), ja se kino oli kans ihana kaunis upea yms yms. ...Hihih!! Mut (meitin onneks, oltais nukahdettu leffaan!) ne pari leffaa jotka oltais voitu nähä ni niihin oli viel pari tuntii odotteluaikaa. Käytiin sit vaan ostaan pari keksirasiaa ja vettä/jääteetä, sekä pyyhkeen Janille, ja palattiin hostellille. Mulla oli mukana Lonely Planetin Poland-opas, lueskelin Puolan historiaa ja sit pitiki jo laittaa valot poikke ja nukahtaa ehkä ihan heti ;)
Lauantaina sit herättiin joskus kymmenen aikoihin, ja mentiin hostellin aamiaiselle joka koostu teestä (kahvista kahvinjuojille) ja toastista, sekä toastin päälle oli varmaan 20 purnukkaa hilloja, pähkinä- ja suklaalevitteitä ja mitä lie rasvoja 8P Keittiö oli myös täynnä irkkulaisii, hiih! ...Mut suomalaisina me vaan oltiin suurimmaks osaks omillamme, vaik mä kyl neuvoin parii tyttöö et missä on kupit ja missä teepussit, ja Janihan jutteli sit muille tytöille et "mistä päin irkkulaa ootte?"... HAHAH! No joo, se menee töihin sinne saarelle kesäks, ni siks ;P!
Lähettiin taas kaupungille - vietiin eka reput juna-aseman säilytykseen. Tällä kertaa löydettiin puisto helposti, ja nähtiin just ku vahdit vaihtu Tuntemattoman sotilaan haudalla. Kateltiin myös patsaat puistosta - on hieno paikka, kannattaa vierailla :) Käytiin sit kaakaolla & sharlotkalla (tai miten menikään) eli omenapiiraalla - meitin oli lämpönen ja kermavaahtoo vähän päällä :) Lauantai oli sateinen sit koko päivän. Käveltiin yhtä katua pitkin mitä itse asiassa etin jo perjantaina (olin menny sitä kamujen kaa silloin viimeks) . . . nyt se löydettiin ja nähtiin hienoja rakennuksia, esim yliopiston portit, Kopernikuksen patsas jne.
Meillä sitten oli noin puoltoista tuntii aikaa ennen junan lähtöö Lodziin - - - koska sato ja oli kylmä, ja meitin jalat oli kipiät, ni oli vähän et "mennään vaik Empikiin" (puolalainen Suomalainen Kirjakauppa kohtaa Anttilan tms levy-peli-musiikkiosastot) (tai no emmä oo varma onks se puolalainen mut nojaa). Ostin muuten puolankielisen Akkarin!! Ehin jo vilkasta tarinat; toiveena on oppii lauseita ja sanoja sen verran et pystyn suomentamaan siihen sit ihan ihmisten-luettavaks ne tarinat! haha!! ..Olen paha, paha!
Junaan päästiin lopulta; ilta pimeni ja Janilla vaikeuksia lukee lilliputtitarinaansa ;) Tääki matkustus kesti tunnin liian pitkään... puolalaiset junat, pyh... Lodzissa sato, mentiin kävellen eka pikku-Tescoon ja sit käveltiin viel kämpille asti... Oli meillä tramliputkin ostettu, mut koska oli lauantai, ni tramit ajo harvemmin, ois joutunu oottamaan.
Kämpille ku päästiin ja pyysin avaintani, ni se oliki poissa - sepä taas tarkoitti sitä että mulle oli vihdoin tullu kämppis!! HAH, voisiko olla huonompaa ajoitusta?! :S Nimittäin oltiin alakerran tädin kaa sovittu, et Jani voi nukkuu kaks yötä mun huoneessa olevalla tyhjällä sängyllä...Mut sanoin (tai Jasna sano, emmä mitään puolaa osaa) tädille et joooooo, tuota, toi mun kämppis nukkuu Marianan sängyssä (Marianan kämppis murs jalkansa ja asuu kk:n alakerrassa, joten sillä vuode vapaa myös), ja Jani tulee mun huoneeseen. Nuh, siinä ei sit ollu mitään ongelmia! - - - Jasnan ja Janin kaa sit kavuttiin portaat ja koputin omalle ovelleni ;P Siellä oli pyjamassa italialainen Roberta, joka (kun nyt on tutustunut), niin pitää sanoa että on oikein mukava tyyppi :):) Nuh, siinä sit nolona selittään tilannetta, mut ei sitä näköjään haitannu kauheesti, ja suostu yöpyyn kaks ekaa yötään täällä Marianan "varavuoteella". Oli nimittäin saapunut aamulla.
Jeh. Tehtiin spaghettia ja erittäin tulista jauhelihaa, syötiin tuoreiden sämpylöiden kera...naminami! Sen jälkeen käytävälle bilettään! :D ...Nyt tää tilanne on (vieläkin, ehkä koko loppuajan) erittäin outo, koska lauantai-iltana meillä tosiaan oli bileet meitin "vanhojen" kesken (sekä Damian), ja sit "uusilla" oli omat illanistujaiset käytävän toisessa päässä.. Nuh, ainaki mul oli tosi hauskaa, ja ehkä jutteluki on vapaampaa ku on pienessä ryhmässä jossa on melkeen vaan ystävii :) Jossain vaiheessa Jani lähti nugguun ja mietin et jos mun sunnuntaina pitää näyttää sille kaupunkia, ni munki ois paree mennä petiin samoihin aikoihin - eikä siis jäädä riekkuun viel pariks tunniks käytävälle! hehehe...
Sunnuntaina herättiin rauhassa ja syötiin aamiaista (sämpylöitä ja teetä naminam!). Oltiin menossa kaupunkikierrokselle, ja Mariana ja Roberta tuli sit mukaan! Mikä oli hyvä mun uudelle kämppikselleki; tutustuu meihin paremmin sekä samalla näkee Lodzia! Otettiin sit eka tram 15 juna/bussi-asemalle ja käytin ostaan Janin maanantai-aamun bussilippu Varsovan lentokentälle. (Se oli muuten mielenkiintoista; mä ja Mariana yritettiin hoitaa asia puolaks, mut kaikkii sanoja ei osattu, eli enkkua vaan väliin...Mut se lipunmyyjä osaski enkkuu vähän, joten me puhuttiin sille sekavaa puolaa ja se vastas enkuks! hahah!) Sit ootettiin taas tram 15sta tihkussa, että päästäis Piotrkowskalle!... Nuh, mentiin tramiin ja huomattiinki et meitin pysäkki oliki se seuraava!! HAH! Eli kävellen oltais oltu jo perillä ja niin eespäin! ...Jani tietty vinoili et nää kaks on asunu täs kaupungis puol vuotta eikä vielkä osaa - - eheh eheh ;D XD
Mentiin eka syömään Sfinksiin (ögh ögh miten se kirjotetaanka se Egyptin asukas...), ja sit eka P-kadun kauempaan päähän, ja sit sieltä kävellen koko katu (3,6km) ja Manufakturaan. Meillä oli varattu 16 hengelle leffaliput seitsemäks; mentiin kattomaan Sweeney Todd. Sitä ennen meillä oli kuitenkin muutama tunti tapettavana, ja kieltämättä tuli taas vähän tylsyys - Manufaktura oli tupaten täynnä ihmisiä, ulkona sato, jalat oli vähän taas väsyneet eikä tehny mieli shoppailla... Lopulta mentiin pelaamaan pöytäfutispeliätaimikäsennimionka ...jeps. Siis se hauska ajanviete missä heilutellaan futisukkoja tikkujen päässä ja yritetään tehä maaleja 8) Haah oon niin uuno joskus (aina) joskus (aina).
Lopulta oli aika nähä muut tyypit - meitä oli loppujenlopuks enempi ku 16, koska myös Roberta, Astrid, ja muutama muu tuli mukaan! Harmi vaan ettei otettu kunnon yhteiskuvaa, mut oli kädet vähän täynnä, surkee ilma, pimeetä ja jotkut ehti jo lähtee...Mä laitan sen "tuotoksen" mikä lopulta napattiin tänne perään ;P
Mut leffasta... Hmm... Pitää sanoo etten osaa ny sanoo et mitä mieltä siit oon!! Siis ehkä ootin liikoja; kamoon, Tim Burton ja Johnny Depp!! Ja Sweeney Toddista tiesin jonku verran aikasemmin, siis tarinaa. Ehkä ne laulut ei sit ollu niin vetoovia, tai jotain - en siis voi löytää yksittäistä vikaa, mut ei ollu oikeestaan muuta ku keskinkertainen leffaelämys... Mikä on tietty harmi :/ En kuitenka sano että älkää menkö kattomaan, koska tää on varmasti sellanen leffa jonka jokanen kokee erilailla - vaikka mä luulen et me Erasmukset kaikki oltiin et hmm, en ihan oottanu tota...
Mut tosiaan leffan jälkeen lähettiin porukalla dormiin. Katottiin Janin kaa viel mun Night at the Museum, ja sit nugguun. Maanantaiaamuna (en vielkä tiedä pitääks siin olla viiva vai ei...uskoisin et ei?? apua kielinerot heheheh!) ni siis maanantaina mun piti mennä seitsemältä varaamaan pyykkivuoro tälle viikolle!! Järkyttävää tää toiminta; Suomeen ku pääsen kämppään (jos sellasta ikinä löydän) ni pyykinpesukone ekana ostoslistalla! Juupa! Nuh, siellä oli jonkinlainen jono ja menin siihen perään, ja sainki sit varattua itelleni puolentoistunnin pyykkivuoron tänäseks eli tiistaiaamulle. (Mut pääsin peseen vaan sukat, alusvaatteet ja pyyhkeet eli 60asteen tavarat, ja se ku kesti tunnin, ja lyhin pesuohjelma mun tietääkseni siin koneessa on 40astetta = 40min, ni jäi viel vaatteet pesemättä...yyh ärsyttäväääääääh!)
Janin kaa sit tramii oottamaan ja juna/bussi-asemalle. Sen bussi tuli lopulta, vähän myöhässä... Menin ite takas nukkumaan (kamoon, tyttö tarvii unta!!). Janilta oli tullu viesti et "onneks otin tän aikasemman bussin (se joutuis oottaan muutaman tunnin lentokentällä), koska oli 50minsaa myöhässä lopulta"!!! Kääks! No joo, onneks otti, se myöhempi ois ollu aika katastrofi jos seki myöhässä! Tai siis, Jani ois vaan jääny Puolaan ja ....noh.... ehkä täält saa lentoja Suomeenki XD

Se oli mun kertomus Janin ja Sailan seikkailuista Puolassa.

Mitä muuta on tapahtunu? Noh, maanantaina sit iltapäivällä meillä piti olla puolankielikurssin kokoontuminen - mentäis luokkiin ja sovittais aikataulu (eli pitää tavata kahesti viikossa, 4h molemmilla kerroilla). Nuuh, meitin opettaja sit yllätti ja pitiki sit tuntinsa heti maanantaina!! Heheheh. Kukaan ei tietenkä ollu varautunu mitenkään ja oliki mielenkiintosta ;P Sitä paitti meille tuli pari uutta, koska näin kurssien alkaessa pitää sovitella aikatauluja, ja on myös hyvä mahis vaihtaa opee jos ei tullu toimeen aikasemmin... Tänään tiistaina oli myös kurssi, ja sen perään lähin Astridin kaa salille. Käytiin vatsalihaskurssilla, huomena voipi sattuu masuun ku nauraa/yskii/tekee mitään! hihih :)
Huomena mul ei oo kursseja, mut pitää varmaan tehä kunnolla aikataulu, ja muutenki vaik siivota tms tms. Ei tää huone tietenkään enää niin sotkuseks tuu, TOIVOTTAVASTI, nyt ku on toinen jakamassa sen! Ja aamulla lupasin lähtee Astridin kaa salille taas.

Mut nyt kuvia! Olkaas hyvät ja itkekää.
PERJANTAI
Tässä syy miksi mentiin väärälle kadulle ensinnäkin - haluttiin katsastaa patsas! ...Ja nyt vähän narrasin - mä luulin silloin et piti mennä sinne kadulle, patsas vaan sattu tuleen vastaan. Auts.
Sorsalampi ja taustalla Palatsi, joku hieno rakennelma siis... Heti tän rakennuksen jälkeen alko New Town, hallelujah! - - - oltais muuten päädytty asuun sorsien kaa tai ehkä syömään niitä...
Old Townin erotti muusta hieno muurih. Te Amo. Ja joku pariskunta just sattu kuvaan. Ja vino lamppu.
Janista en varmaan saanu yhtäkään tarkkaa kuvaa...heheh! Mutta tässä kuninkaanlinnan edessä.
Stalinin lahjoittamassa pytingissä oli isoja patsaita. Ja teattereita pari.
Ah eikö näytäki ihanalta ostari?!
LAUANTAI
Jani ja taustalla Ei mitään. Pihih.... Tässä siis just nähtiin vahdinvaihto, huomaatte et oli vähän sateista :)
Se on joviaali ilmiö. Ja kotka ei näytä iloiselta.
Saila ja taustalla eka kuninkaanlinna ja sitten Old Townia. (Ja kadunrakennustyötä)
Kaksoiskuvake Janista kaakaon kera: Paholaishymy ja Kiltti poika... Mutta miksi kiltti poika silti pelottaa enemmän?! XD
Illalla tosiaan käytäväbileet. Mariana ja kreikkalainen Kostis, joka kävi vaan käymässä meitin päätyssä.
James ja Jasna ei nyt näytä tulevan toimeen ;)
Kelly sydän Juraj
Mariana, Jani ja lumisade (nu ei oikeesti)
Brian lukee Irkkulandian sanomalehtee - yritettiin ottaa intellilektuaaleja kuvia - - - Mut Jani pilaa hetken. HAHAHA mitä ihmettä se tekeekään?!
Damian liittyi seuraan
Kaks hulluinta kuvaa.... Alareunassa nukkuva on Jamesin vieras Irkuista... Se on täällä viikon; irkkulaisetkin on valittanu ettei saa selvää sen puheesta, kuvitelkaa meitä ulkomaalasia - poika puhuu nopeesti ja aksentilla!
Ostin Varsovasta kaks ihanaa keraamista lintua (keksin jo niille täydellisen paikanki mun täydellisessä unelmakämpässä Joensuussa)(jota en siis koskaan varmaan saa).... Tässä syömässä toista.
Ja toinen pesi Kellyn olalla... Tippu maahan mut on kunnossa!
SUNNUNTAI:
Mariana, uus kämppikseni Roberta ja Jani Lodziin tutustumassa
Jani silitti miehen nenän ihan mutkalle
Piti ottaa kuva Snickerssin mainoksesta... Eka kerta ku näin ton erittäin häiritsevän mies-krokotiilin... Mut pidän erittäin paljon sellassesta missä kolme mies-sutta, ja myös kiva missä mies-hai :) Alapuolella Realin mainos; siis supermarket kuin Citymarket...Joskin pidän Tescosta enempi.
Piti mennä Manufakturalla sisätiloissa kun ulkona satoi...
Ennen leffaa pelaamassa - tässä Roberta ja M.
Meitin ihana leffateatteri Cinema City Manufakturassa! Tunnistatko leffat?!
Tässä näytetään coolilta
Ja tässä lupaamani jonkinlainen-yhteiskuva ;)
Turkkilaisia, portuja, kaks suomalaista ja muutama muun maan edustaja.