Krakova 20.-21.11., matkaseurana Miina ja sen vanhemmat.

Maanantai/tiistai-yönä nukuin ehkä neljä tuntii, Miina päälle yhen tunnin :) Herätys oli vähän päälle neljältä aamuyöstä, ja kämpiltä lähettiin viiden jälkeen. Juna-assalla tavattiin Miinan porukat, ja juna lähti joskus kuuden jälkeen. Joten, joten, noin neljän tunnin junamatkalla vaan nukuttiin. No ainakin me "lapset", ja vaikka konnarit tuli häiritseen ja junan liikkeet herätteli aina välillä, ni kyl me saatiin ihan sitä kunnon untakin reissussa ;)... Perillä Krakovassa jätettiin matkatavarat juna-aseman säilytykseen, ja mentiin bussiassalle oottamaan bussia Auschwitziin. Saatiinki istua/nukkua bussissa sit seuraavat puoltoistuntii - itse asiassa nukuttiin pysäkkimme ohi mut bussikuski sit päästi meitit ulos siin lähellä, tien reunassa..eheheh!!

Mä tiesin siellä että tuun viel uudestaanki, koska kuitenki perhe/kaverit LUULTAVIMMIN Puolanreissullaan haluu nähä keskitysleirit...Sen takii sit kävin vaan kääntyy Autsin porttien sisäpuolella - - Miina oli siellä jo kertaalleen käynyt, ja halusi nähä kakkosleirin eli Birkenaun ennen sulkemisaikaa. Sen vanhemmat jäi viel kierteleen pääleirille, mut me hypättiin bussiin (tällä kertaa vain n.5min, pihih!) ja matkustettiin kakkosleirille... Autsi oli näin nopeesti vilkastuna isohkoja tiilirakennuksia ja saksankielisiä HALT-kylttejä, mut Birkku oli "ihan oikea" keskitys/tappoleiri :(...

"Work brings freedom" - Auschwitzin pääportti (muut kuvat tässä kakkosleiriltä)

Birkenau nähtynä sisältäpäin. "Kuoleman portti" ja sieltä tulevat junakiskot. Tässä laiturilla eroteltiin työkykyiset muista, jotka lähetettiin suoraan kuolemaan. Vartiotorneja tasaisin välimatkoin piikkilanka-aidan varrella. Ja kyllä - siellä oli kylmäh!

Nukkumatiloja, eli kolme kerrosta lavetteja...Joskin en tiedä että nukkuiko kukaan maata vasten, mutta eiköhän, tälläisessä paikassa... Näitä rakennuksia oli muutamia, ja niihin erotettu naiset, miehet, eri maiden juutalaiset, romanit...

Toisenlainen parakki

Sieltä tultiin ja taas nukahdeltiin bussissa :9 Sit takas Krakovassa haettiin matkalaukut ja mentiin hostellille. Se oliki tosi mukava ja kiva paikka, ja aivan keskustassa!

Jos meette Krakovaan niin varatkaa hostelli täältä - noin 45sl yöltä; enkuntaitosta henkilökuntaa; aamiainen (toast ja murot, tee ja kahvi) kuuluu hintaan; saa istuskella olohuoneessa, katella leffoja, mennä nettiin; suihkut hyvät eli omat ja vessanovessa kehotetaan sammuttaan valot ku lähtee ja auttamaan luontoa - jee hyvä hyvä ;D

Mentiin siihen ihan kulman taakke "italialaiseen" paikkaan syömään. Ilta oli jo pitkällä eikä oltu syöty ku eväitä, mut emmä oikeen saanu syötyy ees mun lasagnee kokonaan... 8) Noh, oon huomannu sen ennenki et ekana matkustuspäivänä en vaan pysty syömään oikeen mitään; varmaan matkastressii tms :)
Sen jälkeen vanhemmat lähti takas hostellille ja Miinan kaa käveltiin vähän toria ympäri. Krakovassa oli erittäin sumuista, ja yhes vaihees luulin näkeväni vähän (sumun takii) vääristyneen kuutamon..Heh, se oliki:

...kirkko, tai muu tollanen iso rakennus ;D ...Tosi aavemaista et tollanen ilmestyy yhtäkkii eteen!! Muutenki sellanen dementor -sumu-kylmyys uuuu-uu

Mentiin sit jäätelöille ja teelle vaan johkuun kahvilaan, joka oli sit tosi nätti :) Luulen että suunnilleen kaikki kahvilat siel kaupungissa on nättejä, huoh... Oli hyvä Bambi (mansikka- ja vaniljajätskii kermavaahdolla sekä lämpimällä hedelmäsiirapilla) ja Irish Dream (teetä se), naminami!
Aamupala oli sitte kasista lähtien, eli herättiin seiskan jälkeen, puol kasilta... Mut ei ollu vaikee herätä ku oli menny kuitenki nukkuun aikas aikasin! Lähettiin sit Waweliin, eli linnaan. Ja siis se oliki ihan oikea linna; valloitus kukkulan päällä, ja siellä kirkossa oli sit kuninkaiden hautoja ym kihii kihii se kihittelee!! - Siellä käynti on ihan MUST kaikille Krakovan vierailijoille! :D

Tehtiin sitten kierros siellä kirkossa, ja kiivettiin korkealle-korkealle kellotorniin! Ihme kyllä, ei tullu korkeenpaikankammoa (SIIS se ei osoittanu mitään olemassaolostaan), vaikka yleensä tartun kiinni kaiteeseen kahella kädellä ja liikun mummuvauhtia portaissa, haha! No joo, mut tässä yksi näkymä kaupungille sieltä:

Wawelin jälkeen mentiin käveleen juutalaisten alueelle. Siellä vierailtiin pienessä synagogassa. ...Ei taidettu tietää mihin oltiin menty, ja synagoga oliki vähän pettymys ku oli niin mitäänsanomaton...Mut siin oli portti vanhalle hautausmaalle, joka oli ihan mielenkiintonen - vaikka tykkään Lodzin juutalaisten hautausmaasta paaaaljon enempi! :D ..Noh, luin sit matkaoppaasta et se synagoga oliki ainoo nykyään toiminnassa oleva Krakovassa, ja että toi hautuumaa oli vanha ja sinne suositeltiin käyntiä --- Eli olis varmaan löydetty hienompiki rukoushuone mut tulipa sattumalta nähtyä kuitenki tärkeä turistikohde ...:P

Liikkeitä juutalaisessa kaupunginosassa

Sitte mentiinkin takas Vanhan Kaupungin keskustaan, shoppailemaan vähän :) En löytäny ku yhet korvikset (6sl, oli puoleen hintaan). Sit oliki aika syödäh. äh.häh. Heh? Enivei ;D Miina ja sen porukat halus puolalaiseen ravintolaan, mut mä en löytäny listalta mitään syötävää itelleni. Menin sit ettiin jotain pizzapaikkaa. Jeh, näin sit jonku paikan nimeltään Rooster, ja ulkopuolen listalta sit näin et siel oli juustoburgeri namnam! Heh, sisustus oli siisti (Route 66- style), mut tarjoilijattaret sit oli pukeutunu minisortseihin ja toppeihin - eli eka mietin et örm! minne oon tullu öö öö mut sit aattelin et JUUSTOBURGERI ja menin sit istuun ja seuraan futismatsia! hah! Mut joo, tarjoilija(t) oli sit ystävällisiä ja kyseli et tarvinko lisää limua ym. Ja ruoka täytti masun. Menin sit hengaan viel kaupungille, ku muut ei ollu viel lopettanu ruokailua.

Aukiolla oli puluja....yyyh! Monet lapset oli ihan innoissaan ruokkimassa niitä, jotkut otti käsivarsilleki noita lentäviä rottia...yyh! tupla yyh!

Kävin kauppahallissa, jossa oliki paljon kaikkea koruista shakkilautoihin..heh! Okei, mainitsin noi koska
a) mun on PAKKO eli HALUUN ostaa meripihkakorun, ku sellasia täällä myydään paljon!..Tietty pitää vähän miettiä et mistä ostaa, eli oisko ne aitoja vai ei.. Ne myös maksaa aika paljon, että sinälläänkin...Meillä oli yks koru ku olin lapsi, mut meni rikki ;P
b) ostin shakkilaudan! hehe! Ei mikään ihmeellinen, eikä ees tehty Puolassa näköjään (ei sanottu missä oli tehty...) --- mut halusin ostaa sellasen ni sit ostin! Miina pyys jo mua opettaan sitä pelaamaan, ni pääsee käyttäänki sitä tässä joskus :)

Painajaishepot ;D ...Pitääki ens kerralla tai joskus mennä kärryajelulle! Ja ne kärryt oli kans sit prinsessakärryjä; avonaisii, tai suljettuja pumpkinkärrysii hihih

Ostosten jälkeen menin istuun puolalaiseen ravintolaan, missä muut oliki jo päättäny aterian. Oltiin sit "laiskoja" ja mentiin vaan tien toisella puolella olevaan museoon, jonka ne oli bongannu ravintolan ikkunasta! Miina oli jo sillai et "josse on tylsä niin meen shoppaileen" - - - Noh, ei ollu tylsä! :D:D
Eli sattumalta oltiin löydetty tosi tärkee museo, jossa oli sit maalauksia - Esim Leonardo da Vincin "Lady with an Ermine" - sitten siel oli tosi paljon aseita ja hevosten satula-kokoonpanoja (eheh)(turkkilaisia, otettu taistelukentältä), hmm mitäs muuta aini antiikin ja egyptin esineitä ym ym!! Meil oli vaan vähän aikaa kierrellä, ja koska Miina ties että nyt ollaan siinä museossa josta pitäis löytyy da Vinci, ni sen kaa mä hyppäsin ohi muista näyttelykohteista ja kävin tsekkaan suunnilleen vaan maalaukset :) Oliki hiano se Lady&Ermine hihih jejeh. --- Mut siis tähänki väliin et "tulen menemään sinne viel UUSIKS" --- tää käynti kaupungissa oli vähän niinku tutustumista ja yleistä ympärilleen kattomista (mikä ero niin on pihii)

Sitten haettiinkin matkatavarat hostellista, minne ne jätettiin siis aamulla; ei tarttenu kanniskella hyvähyvä. Käytiin Miinan kaa ostaan evästä Galeriasta eli ostarilta, ja siel on kyl PAKKO vierailla kans ens kerralla! Pihih! ...Junamatka meni lukien Krakow-tietoja, ja kesti tällä kertaa viis tuntii...höh.

Takas meen ehkä ennen jouluu Anitan ja Sabinen kaa, ja sit suunnittelen viikon lomaa Krakovassa, koska sitä ei vaan voi kokea kahdessa, kolmessa tai neljässäkään päivässä!! Museoiden ja kirkkojen lisäks pitää käydä kiertään lisää linnaa, juutalaista korttelii, vanhaa kaupunkii, sekä kaupungin ulkopuolella keskitysleirii ja suolakaivosta! Ujee!

Mut jos mietitte Euroopanmatkaa ni Krakovaa suosittelen, ku siel oikeesti on niiiiin paljon nähtävää! VARSINKI ku tuolla museossa (The Czartoryskich Museum) oli näytillä KUNINKAALLISTA kamaa (siis sellasta mitä on satukirjoissa ja -elokuvissa, omg!), ja turkkilainen(?) haarniska sisäls isoista sulista ja metallista tehdyt "siivet"..
Ja tietty kun on Auschwitzkin lähellä niin ei olis matka pelkkää huvittavaa ja huoletonta turisteilemista...

Jeh. :) Mahtava matka, ja lisää vierailuja sinne kiitos! :D MOI!