Juna lähti siinä kuuden aikoihin aamulla... Koska olin valvonu yön ni tuli nukuttua suuri osa noin kuuden tunnin matkasta. Mut matkalla oli niin älyttömästi rypsipeltoja, ihanan keltasia vihreiden peltojen välissä...:D Kellylle yritin selittää mitä se oli, mut ei sitä ihan osannut ;P -- rypsistä ja -öljystä tietää Jasna, mut esim Portugalissa sellasta ei taideta tuntea... Noh, sit ku tyypit tulis Suomeen oikeena aikana vuodesta... :P
Hah, porukat saa sit toimia majatalon pitäjinä ku vihdoin parin vuoden päästä joku tulee mua moikkaamaan! Kamoon, pitäähän tyypeille näyttää maaseutua, eikö?! ;D

No kuitenki, olin kertomassa Gdanskista... Eli Gdanks on Baltianmeren (vai miksi sitä suomeksi kutsutaan?) rannalla oleva historiallinen kaupunki... Siitä sanotaan et se on enemmänkin saksalainen kuin puolalainen tunnelmaltaan. Siellä alkoi toinen maailmansota, sekä kommunismin murenemiseen johtanut Solidaarisuusliikkeen alko...näin kerrotaan... :) Gdanskista tulee myös Lech Walesa, joka työskenteli mekaanikkona tai muuna laivatelakoilla kunnes toimi asevoimin taltutetussa mielenosoituksessa johtajana; Solidaarisuusliikkeen johtaja ja Puolan ensimmäinen demokraattisesti valittu presidentti.
Gdanskin lähellä on Malborkin linna - sen rakensi temppeliherrat, ja se toimi niitten pomon asuinpaikkana myöskin - silloin linnaa laajennettiin ja vahvistettiin suojauksia...

Gdansk on osa tricityä, eli "kolmea kaupunkia". Me käytiin myös toisessa (kolmatta mulle ei kauheesti kehuttu, toisin sanoen siellä ei olisi ollut ehkä niin paljon nähtävää), Sopotissa. ...Siitä lisää kohta.
Kansallispuisto Gdanskin lähistöllä jäi nyt tällä retkellä näkemättä... Siellä olisi biitsiin lisäksi ollut "liikkuvat hiekkadyynit", eli iso alue dyynejä jotka liikkuu mäntymetkikköön ja takaisin... Vau olis ollu mahtava juosta siellä - itse asiassa samaan aikaan kaupungissa oli iso Erasmusryhmä täältä, ja siinä mukana Miinakin, joka kerto et ne oli juoksennellu dyyneillä! :D Jee

Noh, takaisin tarinaan: saavuttiin sitten Gdanskin asemalle. Löydettiin piiiiiitkä katu jonka varrella meitin hostelli oli - mukana matkassa siis tässä vaiheessa irkut Kelly ja Damian, sekä Sonja. Paha vaan et kukaan ei ollu muistanut ottaa talteen hostellin osoitetta, eikä siis tiedetty et kumpaan suuntaan pitäis katua lähtee käppäileen! Heh, tietenki meitin tuurilla käveltiin aika pitkä matka juuri väärään suuntaan!! ;P Ja sittenkin kun oltiin palattu takas ja lähettiin oikeeseen suuntaan, ni tie ehti jo loppua ennen ku oltiin nähty mitään hostellikylttejä. Nuh, Jasna oli majottunu sinne kerran, joten soitto sille ja kyseltiin et missäs sen pitäis olla?! ...Jasna neuvo meidät ränsistyneiden talojen keskelle, jossa sitten kiltti papparainen ohjas meitit oikeelle ovelle... Hehe, oli kyl persoonallinen hostelli... Siis muuten ei siinä mitään vikaa ois ollu; vanhanaikanen tunnelma vain tekee mielenkiintoiseksi kokemuksen; mut vessat ja suihkut oli ihan ääliömäiset!! Siel oli käytävän varrella vain kaksi vessakoppia, jossa toisessa ei ollu ees kraanaa! Ja ovet suljettiin säpeillä jotka piti oven vähän raollaan.. Suihkut, kaksi niitäkin, oli sitten huoneessa missä oli peilit ja kraanat. ...Ja yhteiset suihkut, tietenkin; oli sentään kaksi suihkuverhoa eli suihku plut pieni pukeutumistila, joten ei tarttenu miettii et mitään näkyis yleisölle...

Ku oltiin viety kamat meitin omaan huoneeseen (JEEEE!!!), lähettiin kaupungille. Käveltiin keskustassa ja vaan ihasteltiin - Gdansk (ja Sopot, se kuuluu olennaisesti tähän kaupunkiin mun mielestä!) on nykyään mun lempparikaupunki Puolassa!!! <3 :D
Mentiin sitten joen rannalle etsimään ravintoloita, koska Mariana, joka oli kaupungissa pari viikkoo sitten, neuvoi että siellä ne olisi halvemmat - - en tiiä, kyl me ainaki ihan tarpeeks maksettiin, ja saatiin oottaa palvelua... Noh, ruokailun jälkeen jatkettiin nähtävyyksien kattelua. Ostettiin jätskit ja mentiin takas hostellille iltapäiväunille!! ...Perjantai kun oli, niin meille suomalaisille oli luvassa jännittävä lätkämatsi joka määritti sit päästäiskö kultapeliin - - noh, tiiätte miten siinä kävi... Herättiin siis Sonjan kaa noin tunnin unista ja jätettiin irkut nukkumaan. Suunnattiin Roosteriin, jonka Lodzin haarassa Miina sano katelleensa pelit aikasemmin. Pyh, ku mentiin sinne ni niillä oli jotain vikaa telkoissa! Joo, oli siel yks pöydällinen muitakin suomalaisia, jotka kyseli pelien perään... Tilattiin sit ruokaa, ja istuttiin ja toivottiin... Mut loppujen lopuks ei nähty peliä ollenkaan. :/ Miina ja muut meitin Erasmukset, jotka oli tullu kaupunkiin myöhemmällä junalla, tuli sitten paikalle, ja yhessä lähettiin toiseen raflaan. Ne söi siellä, ja me Sonjan kaa nautittiin oluet. Sit porukalla yritettiin ettiä jatkopaikkaa... Meitin Sonjan kaa piti kuitenki lähteä juna-assalle, koska meitin ryhmään tulis lisäys klo 11 junalla :) Nimittäin Ines (portugalilainen) muuten olis tullu meitin kaa aamujunalla, mut sen piti mennä hammaslääkäriin---yyh, en menis kyl Puolassa--- ;P

Ines haettiin ja mentiin takas meitin hostellille (Baltic hostell oli siis; en suosittele; hyvä sijainti mut kerroinki puutteista! - Miina ja muut asu pitkän bussimatkan päässä olevassa hostellissa). Irkut oli hereillä ja istuskeli yleistiloissa... Mentiin sit niiden seuraan "illalliselle" eli teelle ja leiville :P Kelly oli valitettavasti koko matkan aika kipee, joten se ei lähteny meitin kaa sit seuraavanaka iltana ulos - - mut hetkinen, nyt taas pomppaan! :D Kerrotaanpa lauantai-aamusta ensin!

Eli lauantaina oli suunnitelmissa mennä Malborkin linnaan, ja jos ois aikaa ni iltapäivällä biitsille tai kansallispuiston dyynejä katteleen! Noh, päästiin Marborkin kaupunkiin, ja pienen kävelyn (ja jätskien) jälkeen päästiin myös linnaan. Pääsymaksu sinne oli 20zl, eli aika hintavaa... Ois myös pitäny ostaa erikseen kuvauslupa, mut niinku on tullu todettua (niiiin! muistatte kyllä, suolakaivokselaiset!!), ei niitä lupia kukaan tule myöhemmin kyselemään.... ;D Linna oli sisältä kyl mielenkiintonen! ...Tuntu vaan et ehkä jotain jäi näkemättä, enpäs tiiä... Olin kuullu et meripihkakorut ois Malborkissa halvimpia jopa kuin Gdanskissa, josta niitä kehotetaan ostamaan. Kateltiinki koruvalikoimaa Kellyn kaa, mut ei siinä nälkäsenä ja väsyneenä kauheesti kiinnostanu hengailla liikaa... Mentiin sit ostaan jotain pientä purtavaa ja oluet... Jutut tässä vaiheessa meni niin levottomiks, hihih!! Saatiin sit grillipaikasta ilmaset "Puolanliput", tai siis Tyskie-oluen mainosliput Puolan väreissä - - varmaan ku oltiin ainoot asiakkaat siellä ja tilattiin oluet, uuh!

Kun tultiin asemalle ni meillä oliki joku 40min aikaa oottaa junaa, joten istuttiin auringossa ja juotiin olutta . . . kunnes poliisi/vartija-auto kurvasi viereen ja ystävällisesti ne selitti et Puolassa ei yleisillä paikoilla saa juoda. . . noh oltiin sitte ihan ystävällisiä ja aivan yllättyneitä ja erittäin pahoittelevia ;P Ne istahti takas autoonsa mut päätti tulla vielä kertomaan että täällä on sitten videokamera, vink vink! Eipä jatkettu juomista sitten enää, mut meil oliki enää kymmenisen minuuttia ennen junan tuloa. :) Junassa ois voinu juoda, mutta vessahätä taas pääs yllättään, ja oltiin paikallisjunassa jossa ei oo vessoja!! Meitä huvitti matkalla pieni tyttö ja poika, jotka heti matkan alussa tuli ihasteleen Inesin norsuilmapalloa... Ihme, niille lapsille norsussa ei ollut mitään pervoa, hmm.... Noh, Ines anto pallon niille, ja ne tuli monta kertaa sanomaan enkuksi mm "good morning", "thank you", ja muita mitä niiden vanhemmat luultavasti opetti just nyt ;) Ja saatiin me pari purkkalituskaakin (tiiättekö; ei tyynyjä mutta niitä littania kivoja!). ...Noh, perhe ku oli lähössä aikasemmin ku me ni lapset tuli surullisina tuomaan palloa takasin - niiden vanhemmat ei uskonut et me oikeesti haluttais antaa niille se, ja siks vaik sanottiin et se on nyt teiän, ni ne lapset tuli tarjoomaan sitä monta kertaa... Lopulta Ines kävi selittään vanhemmille et se on okei! ...Kuulemma ei olleet näyttäneet kauheen ilosilta, hahah!
Mut parasta oli siis se, että meistä ainakin kolmella oli kauhee tarve vessaan, ja ku asemalla hypättiin pois junasta, ni huomattiin et siinä junan eteisessä oliki ollu vessa!! NOOOOooooooOOOooo!!! XD

Tultiin sit takas Gdanskiin, mut oli aika myöhänen ja varsinki pilvistä! ..Kelly tuns olonsa taas kipeeks ja päätettiin et mennään sit huomena vasta sinne dyyneille! Mentiin takas hostellille ja haaveiltiin oluesta...Kukaan ei jaksanu lähtee kuitenka läheiseltä huoltoasemalta hakeen niitä...Pienen levon jälkeen Ines, Damian, Sonja ja mä lähettiin sit illanviettoon kaupungille. Istuttiin ekat oluet jossain kahvilan terassilla, eli ku se oli sellanen snobipaikka ni siirryttiin edemmäs. Tässä uudessa paikassa sit viihdyttiin pitempään :) Jossain vaihees alko sataa, mut meillä oli kattona iso auringonvarjo. Ku oltiin lähössä, ni meitin pöytään tuotiin meille tytöille punaset ruusut, ilmaseks tietenkin ;D Ja oltiin koko ilta haaveiltu et ku lähetään, ni ostetaan sormukset/krääsää sellasista kolikkoautomaateista, jotka sijaitsi siin terassin vieressä... Noh, Damian löys 200zlotea maasta!!!! huh 8P Noh, siin vieressä oli joku tyttö, joka ei myöntäny rahaa omakseen, mut ne sit jako sen kahteen pekkaan. ...Damian sit osti meille tytöille korut (mä sain kaks ku ekan pudotin - löysin onneks ennen lähtöä), ja matkalla hostellille osti meille viel ruoanki grillistä :D:D ....Oli ihanaa juustopurilaista, nam! Ja juttelin suomalaisten turistien kaa jotka sattu olemaan siinä samassa grillissä...

Istuttiin viel Kellynki kaa iltaa yleistiloissa hostellilla... Ja ku mentiin sänkyihin ni pelleily jatku (aivan niinkuin edellisenäkin iltana)...Munki kamerassa ihme kuvia jossa näkyy ihmisten päät vällyjen välistä...erittäin taiteellista?!?!? -?-

Sunnuntaina sit haluttiin mennä sinne dyyneille ja biitsille! Mut bussiasema oliki kiinni, tai siis asemalle pääs mut ei siellä ollu ketään neuvomassa...Ei nimittäin aikataulusta löydetty kansallispuiston tai lähikylien nimiä ollenkaan! Noh, mentiin sit juna-asemalle, jossa tavattiin sattumalta Miina, Ruben ja Violeta. Ne kerto et matka dyyneille kestää kauan, ja pitää vaihdella junia... Ruben, joka on ollu kaupungissa aikasemminki, kerto et Sopottiin pääsis kaheskymmenes minuutissa vaan erityisbussilla! Noh, päätettiin sit mennä mieluummin sinne... Mentiin aseman sisään ja katottiin et hei, täält menis kyl ihan juniakin... Menopaluulippu makso noin 5,50zl, eli eeeerittäin halpaa!! Ja junalla päästiin sinne vain kymmenessä minuutissa, viuuu!! :D:D:D Ja pitää sanoa et retki Sopottiin kyl kruunas koko viikonlopun! <3

Ette voi kuvitella Sopottia jollette käy siellä... Tai no, ehkä sitä erittäin lämpimänä ja aurinkoisena päivänä, jollainen sunnuntai meitin onneks oli, vois verrata johkuun ihanaan aurinkolomakohteeseen Kanarian saarilla...Meneekö liiallisuuksiin? :D:D Noh, mentiin pääkatua alas (kirjaimellisesti), ja nähtiin esim "humalainen talo" - - vitsit ois pitäny ostaa se postikortti mikä näytti sen koko komeudessaan; otin pari kuvaa mut ei siitä saa koko tunnelmaa :P Ja vihdoin päästiin puolikuunmalliselle "terassille" - - - lasi-ikkunat turistikrääsämyyjien takana näytti maisemat merelle! <3 Kaunista, turistimaista, aah!

Noh, me ei keksitty sit millään et miten sinne biitsille pääsis! Ostettiin sit liput piiitkälle ja komealle laiturille, jota oli kyl kiva kävellä, mut ois ollu myös kiva käydä koittaan vettäkin varpailla! Heh, kun tultiin takasin laiturilta, ni bongattiin pieni väli rakennuksissa, josta pääsis sitten sinne rannalle :D Ja kengät pois ja varpaat santaan!! *kuvia seuraa*

Ostin sitten itelleni ihan aidon meripihkakaulakorunki Sopotista; 118zl eli yli 30e oli kyllä . . . mut jos pitää hyvänä niin pitäisi säilyä kuules kauan! :D:D Kaverit osti hassuja hattuja turistikojusta, ja mentiin syömään - - löydettiin ittemme taas Roosterista, mut pitihän Damian viedä sinne ihasteleen vähäpukeisia tarjoilijoita! ...Meille muille paikka tarjos hyvää, joskin ei niin kamalan halpaa, ruokaa. :P Sitten olikin aika lähteä takas Gdanskiin, vaik oli siin viel hetkinen aikaa istuskella auringossa juna-assan edessä...

Kun ooteltiin sit Gdanskin assalla junaa, ni meillä oli hauskaa/kauhun hetkiä katella pulujen kummaa käytöstä..Jos ootte kaupunkilaisia ni ootte varmasti huomannu et nyt monen viikon ajan on ollu pulujen kosiomatka-aika...hihih! Noh, kateltiin sit ku yks tosi nätti, luultavasti (toivottavasti?) tyttöpulu, erittäin pieni ja sievä, ni sitä ahdisteli sellanen isompi äijä; iski nokkaansa pienen selkään ja seuras kaikkialle! Aijai... Väkivaltaista, sanon minä...Lopulta pikkupulu päätti päättää päivänsä hypäten kiskoille - harmi vaan et junaa ei ollu tulossa, ja sitä paitti isompi seuras perässä. Noh, pikkupulu lähti lentoon mut iso seuras taas. Aijai .....Yleensä poikapulut tyytyy siihen et ne pullistelee höyheniään ja pörhistelee tytöille.

Noh, junamatka takas Lodziin oli ihan älyttömän levoton, haahah!! XD Varsinki Kellyn kaa me vaan naureskeltiin ja kerrottiin limasia juttuja, ja Damian sitte jossain vaihees liitty joukkoon kummaan! Sonja ja Ines oli ehkä enemmän hiljaisia-väsyneitä, ja pari kertaa mietin et kääk ne varmaan vihaa meitä nyt ku ollaan tälläsiä lapsellisuuskohtauksen saaneita kummia olentoja. Häähhääh! Mut joo....legendaarista.

Lodzissa oli vilponen... Ja seuraavana päivänä satoi. Ja satoi. Ja kylmää. Koko viikon. Jos tällä viikolla ei tuu paremmat ilmat ni oon erittäin vihainen!! RÄYH!

*Kuvia*
Matkalla Gdanskiin, Kelly nukkuu ja Sonja ihailee maisemia :)

GDANSK:
Telakoiden nostureita.
Ihana katu kaupungissa! Toi taitaa olla kaupungintalo toi torni tuolla.... Ehkä ;P
The Crane, eli vanha nostokurki jonka avulla nosteltiin tavaroita laivoista maalle, ja kaiketi sit toistenpäin.
Syötiin tossa raflassa minkä terassi näkyy ennen cranea. *aika kallista, hidas palvelu*
"Postimiesten muistomerkki", siis niin mä eka luulin ja olin et ööh, ei äitin työ kai noin dramaattista taida olla... ;D Mut muistomerkki oliki ihmisille, jotka oli natseilta puolustanu postiasemaa...kunnes natsit kasteli paikan kerosiinillä ja pakotti siten tyypit ulos...ja tappo myöhemmin :/
Kyllä puolalaiset osaa!! Tämä kuva meitin hostellihuoneesti. Mut jos nää on vinossa ni voitte kuvitella tielaatat ja muut. hehhee!

MALBORKIN LINNA:
Joo, näytän isolta. Mut se johtuu siitä et Kelly tossa vieressä on erittäin pieni ihminen ja Sonja toisella puolella, ollaan ehkä yhtä pitkiä mut se nojaa ;D ---Tai sitte pitää vaan myöntää et oon vähän isompi..haha!
Sisäpihalla.
Otettiin porraskuvia ja Kelly pelleili. Tai siks me ehkä otettiinki nää kuvat XD
Käytävä torniin... Linnan ulkopuolella kunnon kekkerit turistikojuineen ja grillipaikkoineen :D
Kelly osti vahingossa isoimmat olutpullot, heheh
Ines ja Saila ja kaverikuva sekä taustalla "Ruotsijuna" yyh mitkä värit ja ne käyttää niitä vapaaehtoisesti!
Damian junassa... Kädessään olutpullo jonka piilotti Tyskie-puolanlippuun :D

Illalla GDANSKISSA:
Damianin sormi ja tytöt :D

SOPOT:
"Humalainen talo" :P
Se on se... Siis laituri puolaks kai. Siellä oli myös Molo Kasa josta ostettiin liput laiturille!
Laiturin alkupäässä.
Ihailtiin sieltä rantaa ja mietittiin et miten ihmeessä sinne ny pääsis?!
Kellyn kaa kaverikuva :D
Sonja laiturilla. ...Lämmin oli mut siel vähän tuuli - - en kuitenka laittanu lämpimämpää päälle ennen ruokailua, koska olipas aurinkoista!
Näkymä rannalle laiturin toisesta päädystä. Iso rakennus on hotelli missä ois ehkä mahtava viettää yö tai kaks!!
Kaksi todistetta että olin biitsillä; varpaat hiekassa ja varpaat vedessä :D:D ...Valitettavasti Sopotissa rantavesi oli täynnä kasveja - kuulemma muualla vesi oli puhdasta. Mut joo, menin niinku lapsi rannalla, karkasin vettä (ihan hyvästä syystä, yyh vesikasvit!!).
Kaverit rannalla.
Tyypit tosiaan osti hatut! :D Damianin päässä oleva "cowhat", kuten Ines sitä nimitti, ni on Kellyn lahja poikaystävälleen Jurajille; Inesin päässä oleva kapteenihattu tuliainen sen isälle, ja Kellyn päässä - noh, Damian osti sen itelleen ;P

Joo. Tässä tarina ja kuvat. Tänä kesänä ois tarkotus palata tuonne, siis Gdanskiin ja Sopotiin ainaki. Ehkä Jounin ja muiden kanssa... Suunnitellaan ;)