Noh, me tultiin. Mun tavaroita oli parissa jääkaapissa, ja oli aika hankalaa aina, ku piti pukeutua, koputella oville, muistella et mitä olikaan missä... Varsinki jos jääkaapilliset ei olleetkaan kotona, ni sit piti kärvistellä nälkäsenä ja ootella niitten tuloa... :) Noh, tänään sit saatiin jääkaappi omaan huoneeseen! JEJEJEJEJEEE!

En tosiaankaan odottanu sitä, ja itse asiassa olin ilonen näistä viileemmistä päivistä (joskin nyt pari päivää, myös tänään, on paistanu aurinko!), että ruoat varmasti säilyis ikkunan ulkopuolella! Nyt ei tartte miettii enää sellasia, ja muutenki helpottaa; voi kokata enempi ja laittaa ne kaappiin tai pikkuseen pakastelokeroon oottamaan seuraavia päiviä; voi ostaa isompia ruokamääriä kun tietää että ne säilyy; voi laittaa juomat kylmään - jihuu! Heeh, oiskohan siel tilaa vesipullollekin? Ois kiva vaihteeks juoda kylmää, ei huoneenlämpöstä, vettä! ;D

Voi voi, halusin kertoa viime viikonlopun matkasta jo heti sunnuntaina, mut tultiin niin myöhään kotiin ettei ehtiny! Ja maanantaina tosiaankin halusin kertoa siitä, mut ku olin aikeissa tehä niin, niin netti alko temppuilla eikä sit toiminu ku myöhemmin! Tiistaina eli eilen kans halusin kirjottaa ja laittaa tänne kuvia, mut ei-ollu-aikaa.... KÄÄK! Noh, NYT sit kerron, hihih!!

WROCŁAW
Eli lauantai-aamuna ku lähettiin tästä n.5:20 aamulla, ni Erasmuslaisia oli just tulossa baarista, ja ne sit alko vähän riehuun ("viimeinen varoitus; seuraavalla kerralla tulee seurauksia!" oli alakerran täti sanonu niille sit myöhemmin)... Noh, päästiin kuitenkin meidän 13 hengen ryhmällä liikkeelle, ja löydettiin jopa juna-asema ajoissa! ;) Jee-eeh, saatiin junasta kaksi 8-hengen vaunuu ihan vaan omalle porukalle! Puolalaisissa junissa on siis sellasii Potter-tarinoista tuttuja "hyttejä", ei penkkiriviä niinkuin Suomessa. Noh, matkaseurana mulla oli Miina, Florane (ranskis), Mariana, Joana, Fernando ja André (portut), Kelly, Colette, Brian ja James (irkut), Laura (italo) ja Marie (saksi).

Tässä hyvin hereillä olevan näköinen minä, sekä Colette (ja pipo, heheh), ja Flo.

Meitin piti vaihtaa junaa muutaman tunnin kuluttua, ja hengattiinkin jossain vaikeesti lausuttavan kaupungin juna-assalla puol tuntii. Sit ku päästiin taas liikkeelle, ni seuraava juna oliki täynnä ja meitin piti erota toisistamme... Siis pieniin ryhmiin, kenenkä ei sentään tarttenu yksin istuu pelottavien puolalaisten keskuudessa! ;P! Joo, matkanteko kesti yhteensä n.5 tuntia. Wroclawiin ku saavuttiin ni aurinko paisto...Mut me oltiin tooosi nälkäsiä! :D Etittiin ensin kuitenkin hostellit, joissa ekassa majottautu 4 tyyppii ja tokassa, mihin mäki menin, loput 9. Meitin hostelli oli tosi kiva; sängyt oli tosi pehmeät (mun tyyny täällä huoneessa tuntuu nyt ihan karseelta sen hostellin tyynyn jälkeen!), suihku oli hierova (o-m-g!), ja muutenki kiva sisustus jne. Ja ihan keskustassa; makso 45sl (eli vähän päälle 10e/yö).

Flo keinuu meitin "olohuoneessa" hostellissa, takana Fernando.

Mentiin sit ettiin syömispaikkaa. Päädyttiin sellaseen missä oli ainaki viiden eri keittiön annit (aasialaisia, italialaista...) - mut mä arvatenkin päädyin vaan Margaretaan (tai mikä se onkaan; juusto-tomaattisose-pizzaan)!! Ja en ees syöny siitä ku puolet (oli sentään pannupitsa eli aika ruokaisa), ku oli aivan liikaa juustoa ja masu pipi ym ym...Noh, ei voi mitään ;D

Mariana, Colette ja ruoat...

Wroclawin kaupunki oli TODELLA kaunis!! :D:D Keskusaukion (tai oikeestaan siinä ihan keskellä oli rakennuksia, sitten niitä ympyröi "keskusaukio") ympärillä oli nättejä piparkakkutaloja karkkiväreissään! (kuva tässä:)

Tää kuva otettu iltapäivällä ni vähän hämäryys, heheh...

Ruokailun jälkeen mentiin Town Halliin (tai jonneki vanhaan rakennukseen), jossa oli museo nykyään. Siellä ei ollu ihan kauheesti kateltavaa (nyt ku vertaa toiseen museoon jossa käytiin seuraavana päivänä), mut me istuttiin penkeillä ja kuunneltiin ku pieni orkesteri "harjoitteli" illan esitystä varten. Oli aikas hieno vaan istua niissä puitteissa ja kuvitella et ehkä se oli tällästä vanhaan aikaan; hoveissa ihmiset jutteli, söi, tai vaan istu ja kuunteli ja varmasti aika samanlaista musiikkia oli silloinki... :P Jee, mä taas meen tähän mun "millasta oli siihen-ja-siihen aikaan -moodiin; seis Saila seis.

Noh, osa sit meni kahveille/kaakaoille, mut mä lähin Lauran, Marien, Mariannan, Kellyn ja Brianin kaa kiertää kirkkoja :D Laura oli koko ryhmän epävirallinen opas, ku se osaa jonkunverran puolaa, ni aattelin et ois parasta hengata sen kaa samas joukossa! Jes, eli eka mentiin kattoon Gootti-kirkko (jossa kaikki goottiteinit käy? no ei ehkä.) Olipas koristeellinen, huh!!!

Huh huh hulluja nuo - - - nuo - - - no nuo. (Ainoo kuva joka onnistu ku ei saanu käyttää salamaa...)

Sit mentiin jonneki saarelle, jossa oli lisää kirkkoja! Käytiin kattoon Ortodoksisen kirkon ovensuussa. Marie itse asiassa otti valokuvii ovilasien läpi, ja sit meitin luo tuliki ort. "pappi" (wha-evah), otti tyttöä kädestä ja sano saksaks, erittäin kiltisti, kuin lapselle: "voisitko pyytää ensin luvan ottaa kuvia?", ja Marie oli ihan nolona, no ehkäpä!! ;D ;) Joo, sieltä sit lähettiin vähän nopsaan! Käytiin myös jossain erittäin järkyttävässä/hienossa paikassa, missä oli kerätty pikkusia nukkeja ja leluja vuosikymmenten varrelta, laitettu ne kaikki pyörimään ja liikkuun ja tekeen vaik mitä, ja taustalla soi saksalaiset lastenlaulut! Tämä "näytös" oli siis jonku kirkon sivuhuoneessa! Hui! Oikeesti, mun oli pakko lähtee pois sielt jonku ajan kuluttua, ku pelkäsin menettäväni mielenterveyteni!

Joo mut saksalaisii turisteja oli kauheesti - Wroclawissa oli tosi paljon saksalaisii tai siis se kai kuulu Saksaan sotien aikaan...

Noh, sit mentiin taas yhteen kirkkoon, joka näytti ulkoolta päin isolta, mut sisällä sit ei ollu paljon nähtävää..Itse asiassa siel oli just menossa häät, joten ei kauheesti kehattu kävellä ja pällistellä ;) Mut kirkko oli kyl avoinna turisteille - kiva hääseremonia varmasti.. Siel ois kai myös päässy kipuumaan yhteen kahesta tornista, mut ne just oli sulkemassa sitä ovea ku mentiin sinne!

Kirkon "kaksoistornit"... Selvästi oli toisesta loppunu rahat, ku oli vähän enemmän keskeneräinen...

Tavattiin toinen ryhmä kun tultiin ulos. Muut halus mennä vielä tsekkaan tuon kirkon, mutta meitin pienempi ryhmä lähti vuorostaan kaakaoille keskustaan! Aijai olipas hyviä kaakaoita! ;D Sit lähettiinki takas hostelleille päivälevolle ja valmistautumaan iltaa varten. Kun Kellyn ja Brianin kaa tultiin meitin hostellille, ni nähtiin ikkunoista et huone oli pimeä mutta sieltä näky ihmeellisiä valonvälähdyksiä... Noh, tyypit oli sit siellä, makas sängyillään pimeessä huoneessa ja otti valokuvia! HEH! Mäki menin sit ottaan pienet levot - mut just ennen ku olin nukahtamassa, huoneeseen astu kaks italialaista jätkää. Esittäydyttiin sit puolin ja toisin, ja kutsuttiin ne liittymään meitin seuraan illalla. Sit pitikin jo lähteä ulos, eli eka syömään illallista ja sit jonneki oluille ;D

Kierreltiin kaupungilla jonki aikaa, kunnes tajuttiin et mikään ravintola ei vaan voi ottaa meitä 16 tyyppiä (yks Fernandon Erasmus-tuttu liitty kans seuraan), eli jakaannuttiin taas kaheks ryhmäks. Mä menin isomman kaa Italialaiseen raflaan, tilasin pienen oluen. Sen jälkeen kierrettiin keskustaa toisen kerran, nyt eka ettien kahvilaa ja sit vaan mitä tahansa baaria, jossa vois juoda jotain ja samalla ootella toista ryhmää! Ilta oli nimittäin aika vilponen, ni haluttiin sisätiloihin!

Paha vaan, että Puolalla oli just sinä iltana futismatsi, ja sen takii kaikki paikat oli täynnä faneja ja muita pelistä kiinnostuneita! Noh, lopulta löydettiin ravintola/baari, ja ihmiset tilas Irish Coffeita. Mäki harkitsin jonku kivan drinkin tilaamista, mut en sit jostain syystä tilannu - käviki niin että se pieni olut ruoan kanssa oli mun ainoo alkoholiannos sillä matkalla! Loppu ryhmä tuli baariin, ja ku paikka sulki klo 23, ni sit pitiki miettii et mitä tekee... Muutama lähti klubittaan, mut mä mamoilin ja lähin hostellille... Hyvä päätös sinänsä, koska heti ku laitoin pääni tyynylle ni olin KROOOH eli vaik en tuntenu itteäni niin väsyneeks, ni näköjään olinki! ;D

Otin kuvan ku lähettiin takas hostelleille illalla; tää tori oli ennen ollu suolatori, nyt kukkatori. Ympärillä kaikkialla piparkakkutaloja, jotka oli valaistu kivasti.

Aamulla sit mentiin Miinan kaa aamiaiselle, joka makso 14sl (en tiiä; jotain 3e ja rapiat?), ja sisäls teekuppisen, mini-mini-kupperoisen jugurttii ja (siihen lisättävät??) corn flakesit viel pienemmässä kulhossa. Lisäks pari leipäviipaletta, hunajaa, voita, croissantin, ja paljon salaattia minkä jätin syömättä ;P Mut ehkä oudoin aamiainen mitä oon syöny... Sit piti ootella ihmisiä ja kaikkee hälinää, jonka päätteeks menin taas Lauran, Marien, Mariannan ja Floranen kaa viidestään päivän ekaan kohteeseen, ja muut seuras parina ryhmänä perässä! ;D Eli mentiin Panorama-museoon, jossa oli panorama-maalaus jostain Puolan-Venäjän taistelusta. Olipas aikas mahtava, vautsis! ...Eli kuva oli pyöreessä rakennuksessa, ja katsojat siinä keskellä. Katsojia päin oli "jatkettu kuvaa", eli rakennettu mullasta, puskista, koivuista ym "maisema"...Tosi vaikee selittää, mut ideana oli siis luoda 3-D -vaikutelma; että katsoja seisois kummulla, ja kaikkialla ympärillä olis taistelun eri vaiheita. Lisäks näytökseen kuulu enkunkielinen selostus, ni oli kyl hyvä kokemus!

Marie ja Laura istumassa jossain kivihökötyksissä..hehe!

Sen jälkeen, kun oltiin eka tavattu kaikkien kaa joko näyttelyssä tai sen ulkopuolella, ni mun eilinen ryhmä halus mennä kattoon Kansallismuseota, kun taas loput halus joko kierrellä kirkoissa tai vaan nauttia kaupungista ja auringonpaisteesta. Noh, me mentiin museoon! ;D

André, Marie, Laura ja Colette miettimässä minne mennä seuraavaksi...

Museossa nähtiin huonekaluja, sitten keskiaikaisia hautamonumentteja tms, paaaljon kirkollisia patsaita ja ikoneita ja ja ja ...Sitten maalauksia valtavasti, myös moderneja, ja jonkin verran aseita jostain vanhoilta ajoilta - - - mitä nyt voi odottaa isosta museosta löytävänsä!!! Kierroksen jälkeen oltiin väsyneitä ja erittäin nälkäisiä!! ;D Mentiin Havana-ravintolaan, mutta mulle sieltä ei löytyny ky ranskiksii, ni tilasin sit niitä... Haettiin matkalaukut hostelleista (tai Miina oli itse asiassa jo hakenut meitin rinkan), ja käytiin kaupassa ostaan evästä matkalle. Junasta saatiin taas kaksi hyttiä meille vaan, meille vaan!! ;D Junamatka olikin sitten mielenkiintoinen . . .

Mutta sitä ennen taas kuvia:
Tälläinen oli museo ulkoolta.. Mä tykkäsin erityisesti viktoriaanisen kauden huonekaluista ja niistä väreistä; keltaista, turkoosia... Aijai pakko hankkii sellanen ihana leposohva! Ja pidin myös maalauksista, joissa näky hienoja asuja, kampauksia - siellä oli yksi maalaus parrakas-viiksekkäästä naisesta, sekä yks mies näytti AIVAN Robert De Nirolta... Siis suora maalaus tosta näyttelijästä, ellei tietäis paremmin...

No toiset voi murjottaa mut mä ainaki nautin auringosta!...

Joana, Fernando ja James oottelee ku toiset ostaa vielä eväitään.

Näillä ihmisillä ei ole kaikki ihan hyvin...

Junan ikkunasta kattelee Mariana, Marie, Joana ja vakava James - iteki oon päässy kuvaan!

Miina ja haamu...

Taas väsynyt Saila junassa... Eväinä Milka mansikka-jogurtti-suklaata, limua, jogurttia...Kuvassa myös kirja jota en sit lukenu ku piti jutella ;D;D

Junamatka kesti tällä kertaa n.4 tuntia, eikä tarttenu vaihtaa! Aurinko alko laskea aika pian sen jälkeen kun oltiin lähdetty liikkeelle, ja kohta ulkona olikin jo pimeetä. Eihän siinä mitään, mutta meiltä meni valot!! Eli istuttiin ihan pimeessa vaunussa, juteltiin, laulettiin, otettiin taas kuvia... HIH! Ihan paras junamatka ehkä koskaan!! Tietty konnari jossain vaiheessa tuli ilmottaan, että me voitais siirtyä ykkösluokan vaunuihin, siel ois valoa ja lämpöä - mut meillä oli niin hauskaa ettei sit menty minnekään! ;D Okei, mul alko tulla vähän vilponen ku istuin ikkunan vieressä, mut sit ku siirryin toiselle paikalle ni mikäs siinä ollessa!

Viimeinen kuva :) Tämä otettu pimeässä, salama tietty valotti... James, Fernando, André ja Marie.

Illalla sit päästiin Lodziin takas, hypättiin tram 12:sta ja päästiin suoraan kotiin!

Okke. Nyt on siis keskiviikko - tänä illalla mennään kuunteleen puolalaista oopperaa! Saatiin liput ilmaseks, joten voi mennä sinne vaik ei mitään ymmärtäiskä ;D Pitää alkaa valmistautuu ajoissa - tällä kertaa ei käy niinkuin ennen filharmonista konserttia (siitä kerroinkin joskus)..

Perinteinen; Vastauksia kysymyksiin:
Maippo
13.10.2007 - 02:11
Uuh, onks ne irkkupojat hottiksia?
Joo siis Brianista mul ei tainnu olla kuvaa mut saatte ite miettii Jamesin hottis-asteen! ;D (Joo se on tosi hauska ja puhelias, tosi kiva KAVERI)
Silvi
15.10.2007 - 14:44
Riehakasta menoa, onko sulla tossa kuvassa kengät (jotku makeet buutsit) vai onko noi sukat sun jalassa? :D
(Viitaten viime kerran kuvaan) Joo vastasinki jo kommentteihin mut laitetaan nyt tähänki; Joo ne on mun ihanat kasarikengät! hii-haa! Heh kunnon kopinakengät ne on, kopkopkop vaan kuuluu ku meen jossain!
Suvi
16.10.2007 - 15:42
Onko teillä läsnäolopakkoa koulussa vai onko kaikki vapaaehtoisia kunhan menee tenttiin? Onko teillä siellä syyslomaa tai onko siellä joitain pyhäpäiviä mitä Suomessakin juhlitaan/Suomessa ei ole? Esim. itsenäisyyspäivä..
Miten teiän kampuksella on porukka? Kuinka suuri se koulu on? Joko olet alkanut haaveilemaan jostain proffasta? ;)
a) Siis yhellä tunnilla jossa oon ni saa olla poissa vaan 2 kertaa - ja nyt oon ollu pois kaks kertaa! Eli tää on siis American Indians, josta olin ekana keskiviikkona pois, koska mulla eli se Erasmus-info silloin. Sit tänään olin pois koska mulla oli SALSAA (jejejej) ja sen jälkeen menin suihkuun ja sit oliki jo myöhästä lähtee tunnille!! Mut mulla on salsatunnit nyt siis kuuden viikon ajan, joten teen vaan silleen et sen jälkeen käyn pika-pika-suihkussa ja meen tunnille - tarvin ne pisteet! HEH! unohtakaa siis se lukkari jonka kirjotin aikasemmin; nyt mul on vaan maanantaisin Polish history&culturea, sit puolankielikurssia. Tiistaina vaan kielikurssia. Keskiviikkona siis salsaa aamusta, sit Natiivi Amerikkalaiset, sit ne kaks American kurssia.. Torstaina ei mitään ja perjantaina vaan Pilates...Saan 28opintopistettä tältä semesteriltä, eli 2 jää puuttumaan toivotusta, mut 20 on MINIMI niin sen yli reilusti kuitenki!! HAHHA!
- Niin, American Government ja Mass Media in USA on kursseja joilta voi olla poissa (kuten olin tänään)...
b) Ei pitäis olla syyslomaa.. Mutta täällä on jotain All Saint's Dayta tai jotain sellasta...Esim tossa 1.11. (eikös Halloween ollu 31.10.??) ihmiset menee hautausmaille ja viettää hiljasta päivää...Oletettavasti se on myös vapaapäivä. Sit pääsiäinen on näille kai kanssa tärkee... Muita juhlii en viel tiiä, mut kylhän katolinen juhlapyhä-systeemi eroaa jonki verran luterilaisesta :) Joo en kuules tiiäkä mikä näitten itsenäisyyspäivä on! heh! Mut just junamatkalla kuulin et ainaki Saksassa 6.12. on saksalaisille joku lahjansaamispäivä, eli tavallaan perheinen sisäinen, kansallinen "pikkujoulu" ;)
c) Marie, Colette ja James tosiaan opiskelee samalla laitoksella, mut vaan Marien kaa meil on yks yhtenen tunti. Myös irkkulaisten kaks mentoria opiskelee Natiivi Am. tunnilla... Muihin en oo tutustunu, ehkäpä siks ku en oo oikeen hengaillu siel viel! HIH! ...Mut hmm, en oikeen osaa sanoo et paljon on meitin laitoksel väkee.. .Joensuulaisille sellanen arvio että ehkä melkein saman verran opiskelee Int. Relationsseja ku Humiksella on porukkaa... :)
d) ...I hope you are kidding!!! ;D;D

Joo järkyttyneenä ja nauraen partaani lopetan tähän, ja lisään vielä että aijai mulla on nälkä pitääpi mennä kokkaamaan, sekä että huomena synttärit enkä oo suunnitellu viel kauheesti mitään! Kä-kääk! ;D MOI!