Nyt jatkuu matkakertomus :)

"Perjantai (...) Tunnin päästä lähettäis eli n.klo 11:30. Tähdätään 12:30 bussiin, joten meillä on mukavasti aikaa käppäillä kaupungin halki asemalle, ja käydä vielä ostamassa vesipullot matkaan.

Vähän pelottaa tää mun aamuinen virkeys!! XD No, bussissa voi nukkua (4h matka), ja ottaa iisisti illalla. (...) Damianilla ollessa rikkoutuivat: alakerran WC; yläkerran WC:n istuin + WC-paperi koko ajan loppu."

< Yöllä tuli nukuttua pari tuntia...>

Limerickin värikkäitä ovia.

Maisemia bussimatkalta.

"Pe, n. klo 21. Bussissa kuuntelin suomalaista musaa ja katoin joko maisemia tai yritin nukkua. Lopulta (...) oltiin perillä Dublinissa!! :D

Kaupunki näytti bussissa istuessa tosi isolta ja houkuttelevalta!! Mut sit isolle kadulle, minkä varrella meitin hostellin piti olla, päästäessä, niin näki kuinka tää alue Irlannin pääkaupunkia onki roskanen, likanen, ylikuormitetty ja riistetty... :/

Noh, gansta-alueelle eksymisen jälkeen käveltiin takas bussiassan lähettyville ja vihdoin läydettiin tää meitin Paddy's Palace."

< Sit tuli sarja huonoja kokemuksia, siis ton kamojen kanssa tehdyn turhan kävelyreissun lisäks, joihin kuului esim mun epäilys että hostellihenkilökunta varasti multa rahaa; mentiin väärästä ovesta yläkertaan missä ei olluka meitin huonetta tietty; sit meitin rappukäytävässä oli vaan yks kämänen WC... Oli ihan KAMALA ja VIHANEN olo! >

"Lähettiin aika heti ettiin ruokapaikkaa. Mentiin mukaan tuhatpäiseen (no ehkä ainaki yhteenlaskettuna...? Tai siltä se tuntu) ihmisjoukkokasaan, ja katottiin vähän outoja kauppoja ympärillemme. <tossa lauseessa ei oo järkee!!> Polska sklepejä, vuodevaatekauppoja, hervoton kelttiläisen kulttuurin riisto-turistikauppa (josta tosin tullee ostamaan tuliaisia paljon...) ja monenmaalasta raflaa...

Nähtiin 'piikki'"
< katso kuvat...>

"Oli kauheeta ;( Nälkä väsymys verensokeri alhaalla ihmistunku haisu roskat lika ja yleinen (väri)hälinä ahdisti ja pahasti!! ...Lopulta, onneks (koska kyllä se ilta siitä taas parani!) mentiin ylihinnotettuun turistipubiin. Söin spag + lihapullat. Kaksi olutta. Sairaita valokuvia XD

Sit kateltiin huoneessa (...) noita karttoja & LonelyPlanettia, mut mikä tän illan pelasti (sen lisäks et tuli masu täyteen ja joi ne oluet & naureskeli kuvilleen), niin etin tosta "naapurista" paaaaljon paremmat WC-tilat, ja kävin suihkussa jonka vedenpaine kyl peittoaa kaikki Puolanki hostellisuihkut!! XD (...) Ja ryöstin meitin pikkuvessaan paperia. Lällällää!

Nyt iltapesulle ja nugguun! Huomena herätys n. puol 8. Aamiainen + ulostsekkaus. Kävellen joenrantaa vanhaan kaupunkiin & lopulta Temple Barin turistikaupunginosaan. Kivaa :)"

PIIKKI. Öö se on pitkä piikki, oisko joku radiomasto? En tiiä, mutta ihan illalla siellä päässä oli valoja... :]

Turistipubin turistikamaa - Mun spagetti ja lihapullat tomaattisoosissa - joku hullu ja sairas nuutunu peuranpää seinällä. Miksi?! XD Mutta tosiasiassa tultiin tonne vielä seuraavana iltana takas...

"Lauantai 21.2.2009, klo 14:14. Makaan nyt Abraham Housen 8-hengen ( & WC+suihku) huoneen yhellä yläpenkalla. Käytiin eka käveleen turhaan rappuset ylimpiin kerroksiin, siel ku oli huoneet 6A-D... Meil on huone 6. Öh. Well, nyt on aika hiki ja vähän väsy.

Tosiaan herätys meillä oli aikasin, (...) mut oikeesti noustiin vasta ysiltä! Tuotiin tavarat varastoon tänne hostelliin, ja lähettiin kiertämään "Dublinin fair cityä"...noh, ehkä johtuen tänäsen vilposesta ilmasta, tummenemasta pilvipeitteestä, vuodenajasta tai yleisestä matkaväsymyksestä (...), niiiin ei tää oo mun lempikaupunki kyl...

(...) Käppäiltiin Viking/Medieval-alueella sekä Temple Barin alueella... Paljon väkeä...

Dublinissa:

-kansainvälistä tunnelmaa (mutta onko se niin hyvä?)

-turistikrääsäkauppoja

-patsaita, pubeja -> :D

-älyttömästi hostelleja & B&B:tä

-kauppoja joissa myydään sänkyvaatteita

-jalkatie-valot <kyllä, en osaa sanoja> ei toimi TAI sit vaan kukaan ei välitä...

(-Garda liikkeellä :P)"

Ja nyt päiväkirjan pitäminen loppuikin! Kirjoitan siis ihan vain muistista ;P

O'Connoll

Dublinin läpi virtaa joki, jonka päällä on monia nättejä siltoja. Tässä näkymä yhdelle niistä.

Aamuteellä ja lämpimällä leipäsellä. Näköjään väsyttää vielä ;)

Molly-neitosen patsaalla oli aina turisteja...

Bulmerssilla Hard Rock Cafeessa.

Matkaväsymys alkaa jo painaa... Joskin tämä kuva on ihan lavastettu :)

Lauantai-iltana käytiin tosiaan vielä yksillä tai parilla siellä tutussa turistipubissa. Me huomattiin myös esitteitä, joissa mainostettiin erilaisia retkiä sunnuntaille. Noh, yksi olisi ollut Pohjois-Irlantiin, Belfastiin, ja oisi lähtenyt aamukasilta. Päätettiin sitten laittaa herätys seiskaksi, mutta kattoa väsymystilanne ja päättää lähdöstä sen mukaan!

Sunnuntaiaamuna oltiin kuitenkin kohtalaisen väsyneitä, joten päätettiin nukkua pitkään. Harmi vaan että Sonja ei kai saanukaan enää unta, eli olis voinu samalla lähteeki sille retkelle! Ehkä vähän harmitti, mutta ainoastaan siihen asti kun tajuttiin että Irlannin voittoisa rugby-joukkue onkin tulossa Dubliniin sunnuntaina!! Siis Belfastiin voi tehä koska vaan pitemmänki retken, mutta tällästä urheilujuhlaa ei pakosti koe enää koskaan. Siellä nimittäin poliisit sulki katuja aidoin, ja isoja screenejä pystytettiin niiden katujen varrelle... Noh, käytiin vähän käveleen vielä ja katteleen turistipaikkoja, mutta lopulta palattiin yhdelle terassille, odottamaan juhlintojen alkamista...

Taustatietoa:

Rygbyn 6 Nations -peleissä pelaavat Irlannin lisäksi Englanti, Wales, Skotlanti, Italia ja Ranska. Lauantaina tuolla ollessa telkoista tuli loppupeli, Irlanti vastaan Wales. Noh, meitin "isäntämaa" meni voittamaan, eikä sitä voittoa oltu odotettukaan kuin 61 vuotta!! :D:D Samanlainen, ja luultavasti suurempikin, innostus syntyi Irkkulandiassa kuin mitä Leijonien MM-voitto toisi Suomeen :)

Me siis istuttiin rauhassa terassilla, katsellen vihreäpaitaisten ja -lippuisten ihmisten soljumista esiintymislavan eteen... Jossain vaiheessa sitten lavalle tuli mielenkiintonen bändi, joka esitti tuttuja biisijä - yritin googlettaa sen nimee, mut en onnistunu, koska löysinki tän uutispätkän ja jäin sitä kattomaan; suora lähetys sieltä juhlintapaikalta, ja kattokaa teki se jos vaan kiinnostaa. Ihanaa irkkuaksenttia :D (...Varsinki Tommy Bowe jäi mieleen sieltä pelistä, koska höhläsöpö jätkä meni juhlimaan liian aikasin tulevaa "maalia", mut sit peliväline lähtiki käsistä *sympatiapisteet*. Niin se siis laulo tuolla lavalla. Heehhe...)

Noh, me jouduttiin käymään vessassa muualla ja menetettiin meitin terassipaikka, ja siinä vaiheessa ihmisiä oli vaikka kuinka paljon!! Mä olin hakenu meille aikasemmin vihreet liput, mitä jaettiin kaduilla. Noh, sit koettiin toi uutispätkän tapahtuma, livenä ja kannustavien ja lippuja heiluttavien irkkulaisten keskellä. Mä ainaki huusin mukana ja olin ihan innoissani, vaik ainoastaan näin siitä vikasta pelistä lopun - siis loppua noin 25min, mut ei ihan ratkasutilannetta (koska oltiin liikkeellä silloin just toiseen pubiin), ja sit tuloslähetyksen! - Se oli mun tähänastinen rygbykokemus, mut tosi mielellään vois alkaa katella pelejä. Noh, tässäpä kuvia juhlinnasta. Illalla mentiin vaan hostellille, pubiin vikoille Guinnesseille ja nukkuun. Maanantai-aamuna piti lähtee hostellista jo joskus neljän jälkeen... Mut siitä vielä hetkinen kuvien jälkeen.

Pojat ja voitto!

Kilistetään voitolle! Tämä siis vielä lauantai-iltaa, muistaakseen...

Lipun takana on hyvä olla :]

Näkymä meitin nurkasta. Liput heiluu, ja sama näkymä screenillä lavalta päin :D

Tässä vielä bändin laulaja...

Maanantaina tosiaan lähettiin hostellilta aikaisin. ...Se oli aika raaka päivä:

- eka seisottiin väärällä bussipysäkillä ja jouduttiin oottamaan extra 20 minuuttia hyytävän kylmässä tuulessa bussia.

- sitten käveltiin kilometrejä ja kilometrejä oikealle portille - eikä meillä ollut tarpeeksi rahaa yhteiseen limu- tai vesipulloon! Nimittäin säästettiin yht. 4e Treen bussiin.

- Treen kentällä jouduttiin taas ootteleen, tällä kertaa tunti, että bussi tulis ja veis meitit kaupungille.

- Heh. Ei se bussi sitten maksanukkaan 2e/henk, vaan melkein 5e!!! Nimittäin oltiin tultu kaupunkiliikenteen vaihtolipulla sinne, jolloin se oli ollu toi halvempi hinta, mutta nyt täältäpäin se olikin kallis. Ja tosiaan niinkuin sanoin, ei meil mitään rahaa ollu. Visa ei toiminu bussissa eikä ollut Ottoa kentällä. Noh, Sonja sai oman lippunsa äidilleen varatulla tuliais-kakseurosella, ja pienen anelun jälkeen kiltti kuski anto mulle lastenlipun! JEE! ...Vaihtoehto ois ollu ehkä ottaa taksi kaupungille ja käskee sitä oottaan ku nostaa rahaa, mut se ei tullu silloin mieleen, ja oli ihan paniikissa..

- Noh, sitte mun piti oottaa junaa Joensuuhun tunti, mut aattelin mennä asematunnelin pizzeriaan syömään. Olisin kotonaki vasta yhelttoista, niin kylhän siinä ehtis tulla nälkä... Jauhelihapizza siellä oli ihan kamalan hirveää. Yyh.... vetistä ja rasvasta moskaa...

- Junaanki tuli joku elektroninen vika. Noh, ei ainaka tarvinu oottaa Pieksämäellä sitä puolta tuntii mikä oli suunnitelmissa, ku sai melkeen juosta jatkoyhteyteen, ku oltiin tietty myöhässä.

Mutta, kaikesta tosta huolimatta oli kiva päästä kotiin, enkä muistele edes maanantaita kovin pahalla XD

Tässä mun retki. Nyt pitää vielä jakaa tuliaiset ja ne harvat kortit jotka siellä kirjotin, mutten saanu postimerkkejä ni en lähettäny :P Ja pitää lähettää kuvia kehitykseen niin saa askarrella hienoista hienoimman matka-albumin (mä rakastan niitä!!). Kiitos mielenkiinnosta. Kiitti Sonja matkaseurasta. Ja lisää tätä joskus!!! :D:D moimoi