Kipa tuli moikkaamaan mua maanantaista 28.4. lauantaiaamuun 3.5. asti :D Siinä välissä ehittiin ottaa aurinkoa Auschwitzissä, juoda olutta melkein joka päivä, istua junassa ja toisessa ja kolmannessa, ja käydä shoppailemassa.

Tarkempi retkikertomus täältä.

Eiku tässä: (huijasin!)

Maanantaina matkasin aamubussilla Varsovaan. Kipa tuli ajoissa (eli toisin sanoen lento oli ajoissa, heheeh), ja otettiin bussi keskustaan. Sieltä aika nopsaan päästiin Krakovan junaan - sitä ennen tosin tutustutin Kirsin Coffee Heavenin mahtaviin jääpirtelöihin ;)

Junalla sitte Krakovaan. Matkalla maisemat muuttu littanista kumparemaisiksi. ...Nähtiin lehmiä, jotka ei laiduntanu aitojen sisällä, vaan ne pysy paikoillaan sarviin kiinnitetyn narun/ketjun avulla. Myös nähtiin vanhoja traktoreita; erittäin söpöjä "verkkuja" ja sit niitä vähän isompia katollisia "70-luvun traktoreita", niinku menin niitä kutsumaan... Hahah teilleki; ei tyttö voi sille mitään jos sil vaan ei oo aikakäsitystä... ;P
Tässä kuvassa laaksonen kahden kumpareen välissä; täst näkee puolalaista peltomaisemasysteemiä eli laikuittain täällä viljellään. Syy? ...Saa arvailla - mun arvaus on et pieni pala kuuluu aina jolleki perheelle. Mut luultavasti on parempiaki arvauksia ;P

Krakovaan tultiin ja suunnattiin aurinkoisen keskustorin, Rynekin, kautta hostellille. Asuttiin taas Mama's Hostellissa, jota oon ennenki kehunu! Nytkä paikka ei tuottanu pettymystä! Meitin huonekaveri oli todella mielenkiintonen liverpoolilainen David; noin 40-50 vuotias, joka oli asunu Krakovan hostelleissa 8 viikkoa. Mama'sissa se olis perjantaihan saakka.
Mentiin sit illalliselle ku oli matkustaessa tullu aika nälkä. Oli italialaisen ruuan -nälkä, joten päädyttiin sellaseen paikkaan. Sen jälkeen oli pieni seikkailu puistossa ja oudossa baarissa, missä sit istuttiin yksillä. Lopulta aika aikasin nukkuun.

Seuraavana aamuna, tiistaina, herättiin johonki aikaan ja aamiaisen jälkeen lähettiin bussiasemalle. Napattiin bussi Auschwitziin. Siellä käytiin kattoon järkyt näyttelyt, joissa lukemattomia kenkiä, harjoja, laukkuja, sekä ihmishiuksia säkittäin... Käveltiin myös Birkenaussa.
Tää oli mun kolmas kerta siellä; tällä kertaa oli erittäin lämmintä ja aurinkoista - vihreetä :) Ei tuntunu läheskään kauhealta Birkenaussa, ja käppäiltiinkin vaan rauhallisesti ja istuttiin muistomerkin portailla ottaen aurinkoa... Tehden kaiken tän tietenki kunnioituksella (eikö niin, Kipa) ;)
Kuvia:
Aurinkoa ja vihreitä puita museon alueella A:ssa.
Kipa Birkenaun vahtitornissa.
Heijastus.

Sieltä lähettiin lopulta takas Krakovaan, ja mentiin syömään "Miod Malinaan", eli Hunaja-vadelma-raflaan :) Siellähän käytiin porukoidenkin kanssa. Ruoan jälkeen kierreltiin vähän vanhan yliopiston alueella, ja kurkattiin St Annen kirkkoon. Mentiin mehuoluille terassille, mut sää alko viiletä. Toisille päädyttiin hostellin luona olevaan kellaripubiin.
Maistamassa mehuolutta.

Keskiviikkona nukuttiin aika pitkään, ja suihkujen jälkeen mentiin käppäileen Wawel-linnaan. Suunnitelma sille päivälle oli käydä yhessä museossa ja istuu terassilla; juna Lodziin lähtis klo 17:45. Päivä oli lämpimin kaikista, tai ainaki Wawelin pihalla tuntu et ois ollu 25astetta. Mut me oltiin lähes ainoot jotka oli topeissa; tyypeillä oli takit tai neuleet päällä!! Käsittämätöntä! 8O
- Syötiin sit jätskit siellä myös.
Kaverikuva :D

Käytiin syömässä - - missä me oikeen käytiin syömässä? Muistikatko ;P
Mut kuultiin ja nähtiin myös St Maryn kirkon kellotornin torvensoitto (joka tasatunti), ja mentiin sit sinne kivaan museoon! (Nimen löydät reunassa olevista kaupunkisuosituksista.) Siellä oli esim upeita astioita&ylellisyystuotteita, maalauksia (esim Leonardo da Vincin työ), Egypti- ja Antiikkikamaa sekä aseita.
Istuttiin myös terassilla, kuten suunnitelmiin kuului! Sit pitiki lähteä, ja oltiin Lodzissa joskus ysin, kympin maissa.
Sinne ku tultiin ni tyypit oli lähtemässä ulos. Oli kuulemma ilmaset bileet Honey Bunnyssa, ja meitä tietty pyydeltiin ulos. Olin ite ainaki et nääh, me ollaan matkusteltu koko päivä, mennään sit huomena.. Mut aargh, torstai ja lauantai tässä maassa oli kunnon vapaapäiviä eli mikään ei olis auki!! Noh, sit vaan vähän vaatteiden vaihtoa, meikkausta ja vodkashotteja, ja oltiin yhtä valmiita bilettään ku kaikki muutki!
...Ja mulla ainaki oli taas hauskaa! XD Lopulta lähtö baarista kävi aika äkkiä - - Jasna oli sanonu Kirsille et "hae Saila, nyt lähetään!". Noh, mä olin tanssimas, ja Kipa tuli hakeen. Me mentiin kahestaan aika vauhtii yöbussipysäkille - jossain vaihees kuulu "Saila! Sailaaaa!"-huutoja, ja oltiin et nyt Jasna huutaa pysäkiltä et se bussi on just tulossa; pantiin juoksuks! Pysäkillä tajuttiin et Jasnaa ei näy mut bussi ei oo menny ku väkee on. Noh, Jasna ja Gael tuli meitin takaa ja oli kauheen loukkaantuneita et ku ne oli huutanu mun nimee ni me oltiin vaan juostu karkuun!! HAHAH! XD Noh, Brian tuli pysäkille, ja sano et oltiin jätetty se yksin baariin - itse asiassa olinki, mut olin toivonu et siel ois ollu jossain nurkassa joku tuttu...Heheh... Noh, se oli OK, joku puolalainen jätkä oli luvannu viedä kämppäänsä! hih ;P
...Mentiin sit isommalla porukalla kämpille, ja ehdotin leffankatteluu. Noh, kateltiin sit Scary Movie mun huoneessa, ja syötiin vähän Suomituliaisia joita Kipa oli raahannu mukanaan. ...Eka nukahti Tim lattialle nojaten sänkyyn, sit Kipa sängylle (no sen se sänky oliki kaks yötä). Jasna lähti, ja ketä muita siin oliki. Viime minuuteilla mäki meinasin torkahtaa, mut Brianin kaa oltiin ainoot jotka sai leffan katottuu loppuun! Sit miehet ulos ja tytöt nukkuun!
*Se oli muute vappuaatto, ja kyl me sille kilisteltiinki suomityttöjen kera!*

Torstai sit vietettiin ihan asuntolassa. ...Me muussa tapauksessa oltais menty shoppaamaan hulluna, mut tosiaan kaikki oli kiinni 8/ Ilmaki oli ihan mukava ku herättiin, mut iltapäiväl ripotteli, ja oli vilposen näköstä ja harmaata. Kateltiin leffoja, syötiin spaghettia ja paljon, ja pelattiin pari peliä ;P

Perjantaina oli tarkotus lähtee Varsovaan, mut sitä ennen piti mennä shoppaileen! Meil ei ollu yhtään mitään ruokaakaan (ois ollu puuroa, mut päätettiin mennä kaupungille syömään), ni mentiin sit heti Piotrkowskalla raflaan. Oltiinki melkein ainoita asiakkaita siinä puolenpäivän aikoihin ;)
Torstai oli Puolan lipun päivä (puolanlipunpäivä? noh, varmaan ymmärrätte kuitenki).
Kaikkialla lippuja...
Kipa pääs koittamaan *puolalaista pizzaa* :D - eli kastikkeita vaan kiitos lisää!

Ostettiin parit paidat (ja löysin ihanan kesämekon maalle Pikutuslenkeille!!) italialaisen liikkeen outletistä, ja palattiin Vapaudenaukiolle riksoilla!! :P Oli kivaa, hahah! Vitsit, pitäis joskus saada kuva siitä et on ite, tai joku tuttu istuis sellases...
Manufakturas käytiin kostuttamas kurkkua terassilla, mut siin oli pienoinen tuuli ni mä pidin pitkähijasen päällä - - huoh, erittäin lämpimät päivät oli enää aika lämpimiä... Käytiin katteleen kaikkee, ja Kipa löys esim kengät, mekon, laukun... mahtis! *mä muute ostin korkkarit jo Krakovasta*
Kuvan kengät oli vaan kokeiltavana - tai siis kenkä.

Palattiin asuntolaan, ja sieltä juna-assalle taksilla. Jou. Istuttiin viel auringossa - - aini unohdin sanoo et kylhämmä Krakovan aikana paloinki jonku verran; mitä sit esittelin ilosena ke-iltana kavereille ;P
Shoppaillessa löyty molemmille myös aurinkolasit - joskin tässä kuvassa mulla on vielä "vanhat".

Varsovassa asuttiin Oki Doki Hostellissa, joka on ihan keskustassa; muuten suosittelisin kypällä, mut suihkutilat oli oudot, eli jos et haluu näyttäytyy alasti kaikkien naistenvessaan tulevien nähden, nih... Me saatiin huone joka oli nimetty - - öö, ei muista nimeä nyt. Mut se oli nimetty siks miltä se näyttää täs kuvassa:
Ilmeellä; Oki Dokissa on joka huone erilainen; me asuttiin muute kolmen hengen naistenhuoneessa (ööh siis ei vessassa, jou houhou), ja siellä oli myös vanhempi nainen joka ei ees moikannu ja se kuorsas.

Kello oli ysin paikkeilla illalla ku mentiin suoraan hostellilta vaan hampurilaisille ostarille. Halusin tarjota Kipalle 3D-leffakokemuksen, mut illalla ei menny enää mitään. Ois ollu normileffoja, mut ne alko vast 22:45 noin, ja se ois ollu vähän liian myöhään - sitä paitti ku ei ollu ees kiinnostavaa tarjontaa, ni miks ois pitäny ees mennä ;P Noh, istuttiin Tieteen ja Kulttuurin Palatsin luona hetki, ja mentiin hostelliin.

Lauantaina oli aamulla herätys puol seiskan aikaan. Ku lähettiin, ni vastaanotto oli kiinni eikä ketään henkilökuntaan kuuluvan näköstä näkyny missään! Noh, en sit päässy lähteen suoraan lentokentältä bussilla Lodziin niinku olin suunnitellu, vaan piti tulla takas kaupunkiin hakeen passi (ja palauttaan avain). Noh, Kipan kaa mentiin bussilla asemalle, ja heitettiin laukku liukuhihnalle. Oli aikaa viel pieneen aamiaiseen, ja sit Kirsi lähtiki turvatarkastukseen :) Menin tosiaan takas hostellille ja kerkesin junaanki. Lodzissa olin joskus puoliltapäivin - - - menin huoneeseen, katoin leffan tai pari, sit suihkuun. Sit nukkuun...Heräsin kasilta illalla. Menin peseen hampaat. Nukkuun. Heräsin meluun joskus puolenyön jälkeen. Nukkuun. Heräsin su-aamuna puol kymmenen. HahAHH! Sellanen lauantai tällä tytöllä!!

Pari kuvaa viel tältä viikonlopulta: